Kennisbank A-Z
A – B – C – D – E – F – G – H – I – J – K – L – M – N – O – P – Q – R – S – T – U – V – W – X – Y – Z – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9
A
- Aangepaste taxonomie van Bloom
- A-motivatie
- Autonomie
- Abraham Maslow
- Actief ontvangend leren van David Ausubel
- Advance organizers
- Attributietheorie van Bernard Weiner
- Analytische rubric met descriptoren
- Analytische rubric zonder descriptoren
- Assimilatie en Accommodatie van Jean Piaget
- Affectief doel
- Alignment
- Alles toetsen
- Analytische denkvaardigheden
- Actieve directe instructiemodel (ADI-model)
- ADDIE model
- Activerende didactiek
- Activerende Werkvormen
B
- Basisbehoeften
- Backward design Theorie van Wiggins en McTighe
- Behaviorisme
- Belonen en straffen
- Beloningssystemen kind
- Begeleid zelfontdekkend leren van Jerome Bruner
- Betekenisvol leren
- Beroepskwalificaties MBO
- Bronfenbrenners ecologische model
- Big 5 persoonlijkheidstheorie
- Brein
- Bijscholingsgelden voor leraren
- Blended learning
- Blooms mastery learning
- BHV-model van Verbeek
C
- Collaborative learning
- Competentie
- Competentie versus uitdaging
- Concentratie
- Conditioneren
- Cognitief doel
- Cognitivisme
- Cognitief schema
- Cognitief Equilibrium
- Cognitieve ontwikkelingstheorie van Jean Piaget
- Cognitieve Ontwikkeling
- Cognitief egocentrisme
- Coöperatief lere van Johnson & Johnson
- Constructivisme
- Constructive alignment van John Biggs
- Cognitive load theory van John Sweller
- Cognitieve multimediatheorie van Richard Mayer
- Chunking theory van Chase and Simon
- Cognitieve leerstrategieën
- Crystallized intelligence (Gekristalliseerde intelligentie)
- Creatieve denkvaardigheden
- Cue (of signaal)
- Complexe taak
- Cyclische werken
- Curriculair spinnenweb Van den Akker
D
- Doelen stellen
- Declaratieve kennis
- Dennis Wiersma
- Deeltaakoefeningen
- Dual-coding theory van Allan Paivio
- Docent gestuurd onderwijs
- Disharmonisch profiel
- Directe instructiemodel (DI-model)
- Dramadriehoek van Karpman
- Didactische Analyse
- Didactische analyse model van Gelder
- Doelgerichte ontwerpbenadering
- Dick and Carey model
- Didactisch Differentiëren
- Didactiek
- Differentiëren
- Datamuur van Fullan
E
- Ecologische systeemtheorie van Bronfenbrenner
- Ecologische pedagogiek
- Effectieve instructie
- Effectieve klassenmanagers
- Extrinsieke motivatie
- Externe Attributie
- Europese referentiekader vreemde talen (ERK)
- Executieve functies
- Executieve vaardigheden
- Executief functioneren
- Extravert
- Effectief leren
- Effectieve instructie
- Extra studiefinanciering leraaropleiding
- EQ (emotionele intelligentie)
- Effectief leren
- Europees Referentiekader vreemde talen (ERK)
- Effectieve directe instructiemodel (EDI-model)
- Effectief onderwijsontwerp
- Effectieve feedback van Grant Wiggins
F
- Fixed Mindset
- Fritz Heider
- Flowtheorie van Mihaly Csikszentmihalyi
- Fink’s Taxonomy
- Flynn effect
- Fluid intelligence (Fluïde intelligentie)
- Flipped classroom van Bergman en Sams
- Flipped Mastery Model van Bergman en Sams
- Feedback geven
- Feedback regels
- Feedback van Hattie en Timperley
- Feedup
- Feedforward
- Feedbackstadia van Van Popta
- Feedbackstatement
- Formatief handelen van Wiliam en Leahy
- Formatieve toetscyclus van Gulikers & Baartman
- Feedback voor de klas van Vanhoof & Speltincx
- Feedback versus Advies
G
- Gestaltpsychologie
- Gestaltwetten
- Gereviseerde taxonomie van Bloom
- Geheugen
- Gedeelde gestuurd onderwijs
- Gouden weken
- Growth Mindset
- Groei Mindset
- Groepsdynamica
- Groepsvorming
- Gronlund
- Grote hersenen
- Gemiddeld IQ
- Gradual release of responsibility model (GRR-model)
H
- Hiërarchie van Behoeften
- Hersenen functies
- Hoogsensitief
- Hooggevoeligheid
- Highly Sensitive Person (HPS)
- Hele taak ontwerpbenadering
- Hele leertaak
- Hele taak eerst model van Fred Jansen
- Hulp op maat
- Hybride onderwijs
- Handelingsgericht werken (HGW)
I
- Intrinsieke motivatie
- Interne Attributie
- Introvert
- Instructie
- Instructieprincipes van Rosenshine
- Instructeursbeurs mbo
- Intelligentie (generale intelligentie)
- Intelligentie theorie van Raymond Cattell
- Intelligentiet heorie Gardner en Hatch
- Intelligentie theorie van Sternberg
- IQ (intelligentie quotiënt)
- IQ test
- IQ score
- Instructiemodel
- Interactieve gedifferentieerde directe instructiemodel (IGDI-model)
- Instructional design
- Instructional System Design
J
K
- Kernkwadrant van Ofman
- Kernkwaliteiten lijst van Ofman
- Klassiek conditioneren van Pavlov
- Kennisverwerking
- Krachtige leeromgeving
- Kennissoorten van Paris & Cunningham
- Kennisconstructie in het constructivisme
- Kerndoelen VO
- Kwalificatiedossiers
- Kleine hersenen
- Kortetermijngeheugen
- Kemp-model van Morrison, Ross, & Kemp
- Kwaliteitscirkel van Deming
L
- Lange termijn geheugen
- Leary’s Rose
- Leertheorieën
- Leerdoelen
- Leerling gestuurd onderwijs
- Lerarenbeurs
- Leerstrategieën
- Leerplanniveaus
- Leerplanonderdelen
M
- Mager
- Motivatie
- Motiverend toetsen
- Motiverende gespreksvoering van Miller en Rollnick
- Mindset theorie van Carol Dweck
- Modelleren van Bandura
- Morele ontwikkeling van Kohlberg
- Morele waarden
- Metacognitie
- Metacognitieve vaardigheden
- Ministerie van onderwijs
- Ministerie van OCW
- Minister Wiersma
- Minister van onderwijs
- Misalignment
- Meervoudige intelligentie theorie
- Methodische onderwijsontwerpen
- MRK model
N
O
- Operant conditioneren van Skinner
- Ontwikkelingsfasen
- OBIT Taxonomie
- Ouderschapsverlof
- Ontwerpend leren
- Ontwikkelingsfase
- Onderzoekend leren
- Onderzoekend en Ontwerpend leren (OOL)
- Onderzoeksbeurzen voor Leraren
- Oplossingsgerichte gespreksvoering
- Onderwijsontwerp
- Onderwijsmodellen
- Ontwerpprincipes van Robert Branch
- Ondersteunende informatie
- Ontwerp een hele taak
- Onderwijsblend
- Organisatorisch Differentiëren
- Opbrengstgericht werken (OGW)
P
- Piramide van Maslow
- Positive Behavior Support (PBS)
- Psychomotorisch doel
- Procedurele kennis
- Persoonlijkheidstest
- Persoonlijkheidsontwikkelingstheorie van Erikson
- Probleemoplossend vermogen
- Probleemoplossend leren
- Probleemgestuurd leren (PGL)
- Problem based learning (PBL)
- Persoonlijk bijscholingsbudget leraren
- Promotiebeurs voor Leraren
- Praktische denkvaardigheden
- Prompt (of aanwijzing)
- procedurele informatie
- PDCA-cyclus
- Plan voor leren
- Peerfeedback
- Pedagogisch Differentiëren
Q
R
- Relatie
- Revised taxonomy
- Representatievormen: enactieve-, iconische- en symbolische representatie
- Rubric
- Roos van Leary
- RTTI van Drost en Verra
S
- Samenwerkend leren
- Self determination theory (SDT)
- Spiral curriculum
- Scaffolding van Lev Vygotsky
- Seksuele Ontwikkeling
- Steigerleren
- SLO doelen
- SMART leer doelen
- SMART methode
- Situationele kennis
- Single-point rubric
- Staatssecretaris van Onderwijs
- Synaps
- Sensorisch geheugen
- Sociaal Emotionele Ontwikkeling
- Subsidie Onderwijsassistent naar Leraar
- Subsidieregelingen voor leraren
- Schoolregels
- School- en vaktaal
- Systems Approach Model
- SAMR-model van Ruben Puentedura
T
- Taxonomie van Benjamin Bloom
- Taxonomie van Romiszowki
- Taxonomie van Miller
- Taxonomie SOLO van Collis en Biggs
- Taxonomy of significant learning
- Taxonomy van betekenisvol leren
- Tienstappenplan voor orde van Bennett
- Terry TenBrink
- Trial-and-error van Thorndike
- Tuckman model
- Toets motivatie
- Tegemoetkoming Leraren
- Teacher Tapp
- Triarchische model van succesvolle intelligentie
- TPACK model van Mishra & Koehler.
U
V
W
X
Y
Z
- ZDT
- Zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan
- Zelfrealisatie
- Zelfsturing
- Zwangerschapsverlof
- Zone van Naaste Ontwikkeling van Lev Vygotsky
- ZNO
- Zelfregulatie
- Zelfregulerend leren
- Zenuwcel
- Zintuiglijke geheugen
- Zij-instroom subsidie
- Kenmerken van onderwijsontwerp