Kennisbank A-Z
A – B – C – D – E – F – G – H – I – J – K – L – M – N – O – P – Q – R – S – T – U – V – W – X – Y – Z – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9
EHBO – Eerste Hulp Bij Onderwijsproblemen (BETA)
“Gratis AI hulp bij als je onderwijsvragen. Vind oplossingen en bijbehorende modellen in een handomdraai.”
A
- Aangepaste taxonomie van Bloom
- ABCD-Reflectie
- A-motivatie
- Autonomie
- Abraham Maslow
- Actief ontvangend leren van David Ausubel
- Advance organizers
- Attributietheorie van Bernard Weiner
- Analytische rubric met descriptoren
- Analytische rubric zonder descriptoren
- Assimilatie en Accommodatie van Jean Piaget
- Affectief doel
- Alignment
- Alles toetsen
- Analytische denkvaardigheden
- Actieve directe instructiemodel (ADI-model)
- ADDIE model
- Activerende didactiek
- Activerende Werkvormen
B
- Basisbehoeften
- Backward design Theorie van Wiggins en McTighe
- Behaviorisme
- Belonen en straffen
- Beloningssystemen kind
- Begeleid zelfontdekkend leren van Jerome Bruner
- Betekenisvol leren
- Beroepskwalificaties MBO
- Bronfenbrenners ecologische model
- Big 5 persoonlijkheidstheorie
- Brein
- Bijscholingsgelden voor leraren
- Blended learning
- Blooms mastery learning
- BHV-model van Verbeek
C
- Collaborative learning
- Competentie
- Competentie versus uitdaging
- Concentratie
- Conditioneren
- Cognitief doel
- Cognitivisme
- Cognitief schema
- Cognitief Equilibrium
- Cognitieve ontwikkelingstheorie van Jean Piaget
- Cognitieve Ontwikkeling
- Cognitief egocentrisme
- Coöperatief lere van Johnson & Johnson
- Constructivisme
- Constructive alignment van John Biggs
- Cognitive load theory van John Sweller
- Cognitieve multimediatheorie van Richard Mayer
- Chunking theory van Chase and Simon
- Cognitieve leerstrategieën
- Crystallized intelligence (Gekristalliseerde intelligentie)
- Creatieve denkvaardigheden
- Cue (of signaal)
- Complexe taak
- Cyclische werken
- Curriculair spinnenweb Van den Akker
- Conflictstijlen
- Collegiale casus
D
- Doelen stellen
- Declaratieve kennis
- Dennis Wiersma
- Deeltaakoefeningen
- Dual-coding theory van Allan Paivio
- Docent gestuurd onderwijs
- Disharmonisch profiel
- Directe instructiemodel (DI-model)
- Dramadriehoek van Karpman
- Didactische Analyse
- Didactische analyse model van Gelder
- Doelgerichte ontwerpbenadering
- Dick and Carey model
- Didactisch Differentiëren
- Didactiek
- Differentiëren
- Datamuur van Fullan
- DOT Digitale Observatie Tool
- De-escalatieladder
- Double-loop leren
E
- Ecologische systeemtheorie van Bronfenbrenner
- Ecologische pedagogiek
- Effectieve instructie
- Effectieve klassenmanagers
- Extrinsieke motivatie
- Externe Attributie
- Europese referentiekader vreemde talen (ERK)
- Executieve functies
- Executieve vaardigheden
- Executief functioneren
- Extravert
- Effectief leren
- Effectieve instructie
- Extra studiefinanciering leraaropleiding
- EQ (emotionele intelligentie)
- Effectief leren
- Europees Referentiekader vreemde talen (ERK)
- Effectieve directe instructiemodel (EDI-model)
- Effectief onderwijsontwerp
- Effectieve feedback van Grant Wiggins
- Escalatieladder van Glasl
- Eerste Hulp Bij Onderwijsproblemen (EHBO)
F
- Fixed Mindset
- Fritz Heider
- Flowtheorie van Mihaly Csikszentmihalyi
- Fink’s Taxonomy
- Flynn effect
- Fluid intelligence (Fluïde intelligentie)
- Flipped classroom van Bergman en Sams
- Flipped Mastery Model van Bergman en Sams
- Feedback geven
- Feedback regels
- Feedback van Hattie en Timperley
- Feedup
- Feedforward
- Feedbackstadia van Van Popta
- Feedbackstatement
- Formatief handelen van Wiliam en Leahy
- Formatieve toetscyclus van Gulikers & Baartman
- Formatief
- Formatief Toetsen
- Feedback voor de klas van Vanhoof & Speltincx
- Feedback versus Advies
- Formeel leren
G
- Gestaltpsychologie
- Gestaltwetten
- Gereviseerde taxonomie van Bloom
- Geheugen
- Gedeelde gestuurd onderwijs
- Gouden weken
- Growth Mindset
- Groei Mindset
- Groepsdynamica
- Groepsvorming
- Gronlund
- Grote hersenen
- Gemiddeld IQ
- Gradual release of responsibility model (GRR-model)
H
- Hiërarchie van Behoeften
- Hersenen functies
- Hoogsensitief
- Hooggevoeligheid
- Highly Sensitive Person (HPS)
- Hele taak ontwerpbenadering
- Hele leertaak
- Hele taak eerst model van Fred Jansen
- Hulp op maat
- Hybride onderwijs
- Handelingsgericht werken (HGW)
- Hoge verwachtingen
I
- IA voor docenten
- Intrinsieke motivatie
- Interne Attributie
- Introvert
- Instructie
- Instructieprincipes van Rosenshine
- Instructeursbeurs mbo
- Intelligentie (generale intelligentie)
- Intelligentie theorie van Raymond Cattell
- Intelligentiet heorie Gardner en Hatch
- Intelligentie theorie van Sternberg
- IQ (intelligentie quotiënt)
- IQ test
- IQ score
- Instructiemodel
- Interactieve gedifferentieerde directe instructiemodel (IGDI-model)
- Instructional design
- Instructional System Design
- ICALT observatie methode van de Grift
- Individuele aanspreekbaarheid
- Intentioneel leren
- Incidenteel leren
- Informeel leren
- IJsbergmodel van McClelland
- Incidentmethode van Hendriksen
- Intervisie
J
K
- Kernkwadrant van Ofman
- Kernkwaliteiten lijst van Ofman
- Klassiek conditioneren van Pavlov
- Kennisverwerking
- Krachtige leeromgeving
- Kennissoorten van Paris & Cunningham
- Kennisconstructie in het constructivisme
- Kerndoelen VO
- Kwalificatiedossiers
- Kleine hersenen
- Kortetermijngeheugen
- Kemp-model van Morrison, Ross, & Kemp
- Kwaliteitscirkel van Deming
- Kenmerken van onderwijsontwerp
- Klassenmanagement van Kounin
- Kwaliteitspiramide van Joosten-ten Brinke en Sluijsmans
L
- Lange termijn geheugen
- Leary’s Rose
- Leertheorieën
- Leerdoelen
- Leerling gestuurd onderwijs
- Lerarenbeurs
- Leerstrategieën
- Leerplanniveaus
- Leerplanonderdelen
- Leiderschapsstijlen
- Leven lang leren en ontwikkelen (LLO)
M
- Mager
- Motivatie
- Motiverend toetsen
- Motiverende gespreksvoering van Miller en Rollnick
- Mindset theorie van Carol Dweck
- Modelleren van Bandura
- Morele ontwikkeling van Kohlberg
- Morele waarden
- Metacognitie
- Metacognitieve vaardigheden
- Ministerie van onderwijs
- Ministerie van OCW
- Minister Wiersma
- Minister van onderwijs
- Misalignment
- Meervoudige intelligentie theorie
- Methodische onderwijsontwerpen
- MRK model
- Managerial Grid van Blake en Mouton
N
O
- Operant conditioneren van Skinner
- Ontwikkelingsfasen
- OBIT Taxonomie
- Ouderschapsverlof
- Ontwerpend leren
- Ontwikkelingsfase
- Onderzoekend leren
- Onderzoekend en Ontwerpend leren (OOL)
- Onderzoeksbeurzen voor Leraren
- Oplossingsgerichte gespreksvoering
- Onderwijsontwerp
- Onderwijsmodellen
- Ontwerpprincipes van Robert Branch
- Ondersteunende informatie
- Ontwerp een hele taak
- Onderwijsblend
- Organisatorisch Differentiëren
- Opbrengstgericht werken (OGW)
- OTA observatie methode
- Orde in het klaslokaal van Doyle
- Ordeproblemen het Nederlandse onderwijs
P
- Piramide van Maslow
- Piramide Docentvaardigheden van Slooter
- Positive Behavior Support (PBS)
- Psychomotorisch doel
- Procedurele kennis
- Persoonlijkheidstest
- Persoonlijkheidsontwikkelingstheorie van Erikson
- Probleemoplossend vermogen
- Probleemoplossend leren
- Probleemgestuurd leren (PGL)
- Problem based learning (PBL)
- Persoonlijk bijscholingsbudget leraren
- Promotiebeurs voor Leraren
- Praktische denkvaardigheden
- Prompt (of aanwijzing)
- procedurele informatie
- PDCA-cyclus
- Plan voor leren
- Peerfeedback
- Pedagogisch Differentiëren
- Pygmalion effect van Rosenthal en Jacobson
Q
R
- Relatie
- Revised taxonomy
- Representatievormen: enactieve-, iconische- en symbolische representatie
- Rubric
- Roos van Leary
- RTTI van Drost en Verra
- Rosenthal-experiment
- Rapporteren van cijfers
- Reflectiecyclus van Gibbs
S
- Samenwerkend leren
- Self determination theory (SDT)
- Spiral curriculum
- Scaffolding van Lev Vygotsky
- Seksuele Ontwikkeling
- Steigerleren
- SLO doelen
- SMART leer doelen
- SMART methode
- Situationele kennis
- Single-point rubric
- Staatssecretaris van Onderwijs
- Synaps
- Sensorisch geheugen
- Sociaal Emotionele Ontwikkeling
- Subsidie Onderwijsassistent naar Leraar
- Subsidieregelingen voor leraren
- Schoolregels
- School- en vaktaal
- Systems Approach Model
- SAMR-model van Ruben Puentedura
- Self-fulfilling prophecy
- Summatief
- SWOT analyse
- Sterkte Zwakte Analyse
- Singele-loop leren
T
- Taxonomie van Benjamin Bloom
- Taxonomie van Romiszowki
- Taxonomie van Miller
- Taxonomie SOLO van Collis en Biggs
- Taxonomy of significant learning
- Taxonomy van betekenisvol leren
- Tienstappenplan voor orde van Bennett
- Terry TenBrink
- Trial-and-error van Thorndike
- Tuckman model
- Toets motivatie
- Tegemoetkoming Leraren
- Teacher Tapp
- Triarchische model van succesvolle intelligentie
- TPACK model van Mishra & Koehler
- Thomas-Kilmann conflictmodel
- Toetsproces
- Toetsontwikkeling
- Toetsconstructie
- Toetskwaliteit
- Toetsprogramma
- Toetsmatrijs
- Toetsdoelen
- Toetsvormen
- Triple-loop van Lingsma en Scholten
U
V
- Volledige instructie
- Vier componenten instructional design
- Validiteit en betrouwbaarheid toetsen
- Vormen Van Leren
- Reflectie taxonomie van Pappas
W
X
Y
Z
- ZDT
- Zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan
- Zelfrealisatie
- Zelfsturing
- Zwangerschapsverlof
- Zone van Naaste Ontwikkeling van Lev Vygotsky
- ZNO
- Zelfregulatie
- Zelfregulerend leren
- Zenuwcel
- Zintuiglijke geheugen
- Zij-instroom subsidie
- Zes rollen van de leraar van Slooter
1
2
3
4
5
6
7
- Zeven succesfactoren voor peerfeedback
- Zeven sleutels van effectieve feedback
- Zeven vaardigheden voor effectief klassenmanagement
8
9
Een leven lang lesgeven doen docenten samen.
Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts.
‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen op een artikel? Of wil je zelf een artikel publiceren op de kennisbank? Input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen, de fout kunnen herstellen of het schrijfproces kunnen starten!‘