Blog Video’s

Video’s die je helpen in jouw onderwijspraktijk

Constructivisme – Scaffolding van Lev Vygotsky (3 van 4)

Samenvatting Deze video gaat over het begrip scaffolding van Lev Vygosky. Scaffolding is het bieden van passende hulp en hulpmiddelen aan een leerling om een leertaak uit te voeren. Als docent biet je hulp die aansluit bij het niveau van de leerling. Deze hulp wordt afgebouwd als dat kan en daarbij wordt de verantwoordelijkheid voor […]

Constructivisme – Zone van naaste ontwikkeling van Lev Vygosky (2 van 4)

Samenvatting Deze video gaat over de zone van naaste ontwikkeling van Lev Vygosky. Het model kent drie zones van ontwikkeling namelijk: de frustratiezone, de zone van naaste ontwikkeling en de zone van actuele ontwikkeling. Leren vindt plaats in de zone van naaste ontwikkeling doormiddel van interactie met een significant otter. Taal is hierbij belangrijk vanwege de […]

Constructivisme – Assimilatie en accommodatie van Jean Piaget (1 van 4)

Samenvatting Deze video gaat over het ontstaan van constructivisme en de constructen assimilatie en accommodatie van Jean Piaget. Het constructivisme is ontstaan als kritiek op het behaviorisme en het cognitivisme. Constructivist te zeggen dat de werkelijkheid subjectief is en een gevolg daarvan is dat kennis ook subjectief is. Door het gebruik van taal maken we […]

Cognitivisme – Actief ontvangend leren en advanced organizers van David Paul Ausubel (3 van 3)

Samenvatting Tekst moet nog geplaatst worden. Wat er aan bod komt in de video Insert tekst Koppeling met de generieke kennisbasis (GKB)Domein A – Didactisch handelen van de docent Subdomein – A1. Opvattingen over leren en leerconceptenKernconcepten – A1.1 Visie en definities van leren & A1.2 Leertheorieën en implicaties voor het onderwijs Transcript van de video Andere […]

Cognitivisme – representatievormen, zelfontdekkend leren van Jerome Brunner (2 van 3)

Samenvatting Tekst moet nog geplaatst worden. Wat er aan bod komt in de video Insert tekst Koppeling met de generieke kennisbasis (GKB)Domein A – Didactisch handelen van de docent Subdomein – A1. Opvattingen over leren en leerconceptenKernconcepten – A1.1 Visie en definities van leren & A1.2 Leertheorieën en implicaties voor het onderwijs Transcript van de video Andere […]

Cognitivisme – Ontstaan (1 van 3)

Samenvatting Tekst moet nog geplaatst worden. Wat er aan bod komt in de video Insert tekst Koppeling met de generieke kennisbasis (GKB)Domein A – Didactisch handelen van de docent Subdomein – A1. Opvattingen over leren en leerconceptenKernconcepten – A1.1 Visie en definities van leren & A1.2 Leertheorieën en implicaties voor het onderwijs Transcript van de video Andere […]

Behaviorisme – Rol Docent (5 van 5)

Samenvatting Deze video gaat over het aanleren van gedrag op een manier die de duurzaamheid van dat gedrag binnen het behaviorisme bevordert. De rol van een leraar is het geven van de juiste prikkels op het juiste moment. Als je een leerling beloont die iets verkeerd heeft gedaan of hem bestraft als hij iets goed […]

Behaviorisme – Modelleren Bandura (4 van 5)

Samenvatting Modellering van Bandura is ontstaan ​​uit kritiek op de operante conditioneringsmethode van Skinner. Modellering veronderstelt het bestaan ​​van spiegelneuronen en empathie. Spiegelneuronen en empathie staan ​​jezelf toe om gedrag van anderen te kopiëren. Zoals je op de afbeelding kunt zien, laat de eigenaar van de hond de hond zien waar hij kan plassen. De […]

Behaviorisme – Operant conditioneren Skinner (3 van 5)

Samenvatting Skinner is de grondlegger van operante conditionering. Conditionering is in dit geval door handhaving vanuit de omgeving. Een overeenkomst tussen operante conditionering en klassieke conditionering is dat er een relatie is tussen een stimulus en gedrag. Een verschil tussen beide is echter dat bij klassieke conditionering het gedrag gekoppeld is aan een neutrale stimulus, […]

Behaviorisme – Klassiek conditioneren Pavlov (2 van 5)

Samenvatting Pavlov is de grondlegger van de klassieke conditionering. Klassieke conditionering is gebaseerd op het idee dat een stimulus een bepaalde respons geeft. Wat er aan bod komt in de video In deze video bespreken we klassieke conditionering of Pavloviaanse conditionering. Aan het einde van deze video heb je geleerd wat klassieke conditionering is en […]