Behaviorisme – Klassiek conditioneren Pavlov (2 van 5)

Hoe je meer leerresultaten kunt creëren in jouw onderwijspraktijk, met kennis over leren.

Wij helpen leraren in het PO, VO en MBO een ‘fulltime ontspannen’ werkweek te bereiken, met hoge leerresultaten, gemotiveerde leerlingen en ontspannen leraren.

Samenvatting

Pavlov is de grondlegger van de klassieke conditionering. Klassieke conditionering is gebaseerd op het idee dat een stimulus een bepaalde respons geeft.

Wat er aan bod komt in de video

In deze video bespreken we klassieke conditionering of Pavloviaanse conditionering. Aan het einde van deze video heb je geleerd wat klassieke conditionering is en wat het werkingsmechanisme is.

Koppeling met de generieke kennisbasis (GKB)
Domein A – Didactisch handelen van de docent 
Subdomein – A1. Opvattingen over leren en leerconcepten
Kernconcepten – A1.1 Visie en definities van leren & A1.2 Leertheorieën en implicaties voor het onderwijs

Transcript van de video

Zie volledige transcript

In deze video bespreken we klassieke conditionering of Pavloviaanse conditionering. Aan het einde van deze video heb je geleerd wat klassieke conditionering is en wat het werkingsmechanisme is.

Ik zou aanraden om de eerste video over behaviorisme te bekijken om een ​​globaal idee te krijgen van wat behaviorisme inhoudt.

Deze serie gaat over behaviorisme. Er zijn vijf video’s over behaviorisme. Wat is het en hoe werkt het? In de tweede, derde en vierde video wordt een leertheorie of grondlegger van het behaviorisme gepresenteerd. In de laatste video worden de implicaties voor het zijn van een effectieve leraar besproken.

Pavlov is de grondlegger van de klassieke conditionering. Klassieke conditionering is gebaseerd op het idee dat een stimulus een bepaalde respons geeft. Misschien heb je de video gezien waarbij een hond begint te kwijlen op het moment dat hij een bel hoort rinkelen. Maar hoe werkt dit stap voor stap? In principe begint een hond te kwijlen als hij het voer ziet en de prikkel is dus het zien van de voerbak, de reactie is kwijlen. Dit is een natuurlijke reactie op die stimulus omdat het aangeboren is.

Wat Pavlov dacht, was dat hij zou kunnen proberen die stimulus te vervangen door een onnatuurlijke stimulus. Daarom begonnen de honden elke keer dat ze een voerbak kregen te kwijlen, maar tegelijkertijd liet Pavlov een belletje rinkelen (een andere stimulus die niets met het eten te maken had, behalve dat ze tegelijkertijd werden aangeboden). Na een tijdje begonnen de honden echter te kwijlen na het horen van de nieuwe stimulus (de bel).

Dit was het leerprincipe van klassieke conditionering, als je meer wilt weten over de andere principes, klik dan op de video.

Andere video’s van Eenmeesterinleren.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *