Dual-coding theory van Allan Paivio – Hersenen en leren Deel 3

Hoe je meer rust kunt creëren in jouw onderwijspraktijk, met kennis over leren..

Lesgeven zonder stress? Met hoge leerresultaten, gemotiveerde leerlingen en ontspannen leraren.

Samenvatting

De dual-coding theorie van allan Pavio beschrijft het proces waarop onze hersenen informatie opslaan. De theorie stelt dat beelden en gepsroken woorden via twee verschillende kanalen in onze hersenen worden verwerkt en in het kortetermijngeheugen worden opgeslagen. Het visuele kanaal en het verbale kanaal. De Dual Coding-theorie identificeerde drie soorten verwerking:
Representatieve verwerking: Dit is de directe activering van verbale of non-verbale representaties.
Referentiele verwerking: dit is de activering van het verbale systeem door het non-verbale systeem of vice versa.
associatieve verwerking: dit is de activering van representaties binnen hetzelfde verbale of non-verbale systeem. Een leertaak kan een of alle van de drie soorten verwerking vereisen.
De dual-coderingstheorie ondersteunt hiermee dat leren kan worden gemaximaliseerd door woorden en afbeeldingen te combineren. Het is daarom van belang dat leraren de informatie waar mogelijk via beide kanalen tegelijk aan te bieden. Is er geen combinatie van verbale en non verbale informatie in jouw les te vinden? Ga dan terug naar de tekentafel. 

Wat er aan bod komt in de video

Na het bekijken van deze video heb je een beeld van de dual-coding theorie en kun je jouw leerlingen helpen om informatie beter te onthouden door het gebruik van de verschillende verwerkings kanalen van informatie.

Koppeling met de generieke kennisbasis (GKB)
Domein A – De school als leeromgeving ➝ didactisch handelen van de docent 
Subdomein A3 – Hersenen en leren
Kernconcepten: A3.2 – Werking van het geheugen

Transcript van de video

Zie volledige transcript
🏷️Titel

Dual-coding theory van Allan Paivio – Hersenen en leren Deel 3

📋Koppeling met de generieke kennisbasis (GKB)

Domein A – De school als leeromgeving ➝ didactisch handelen van de docent 

Subdomein A3 – Hersenen en leren

Kernconcepten: A3.2 – Werking van het geheugen

🏁Wat komt er aan bod: IntroWelke (sub)onderwerpen worden in deze video behandeld?

Waarom het gebruik van de juiste plaatjes in je presentatie jou een betere leraar maakt.
Deze video gaat over de dual-coding theory van Allan Patio.

🏁Wat komt er aan bod: LeeruitkomstenDe leerdoelen verteld als oplossing voor een probleem dat de kijker ervaart.

Na het bekijken van deze video heb je een beeld van de dual-coding theorie en kun je jouw leerlingen helpen om informatie beter te onthouden door het gebruik van de verschillende verwerkings kanalen van informatie.

🎞️(Optioneel) gaat het om een reeks? Waar gaan de andere video’s in deze serie over?🎞️(Optioneel) Welke voorkennis is er nodig/handig om deze video te bekijken?

Er zijn meerdere video’s over de hersenen en leren. Ik raad je aan om eerst de video over de werking van het geheugen te bekijken voordat je deze video bekijkt. Op de gratis community voor leraren vind je een handig overzicht van alle video’s geordend op thema. Je vind de community via de link in de beschrijving van deze video.

💬 De uitlegSchrijf hier de uitleg tekst:

Wat komt er in je op als ik appel zeg? Misschien zag je een of misschien kwam het woord appel je voor de geest. Waarschijnlijk heb je ooit de betekenis van appel geleerd door een combinatie van het woord appel te horen en een appel te zien. Als je nu het woord appel hoort, herinner je hoe een appel er uit ziet en het woord omdat ergens onderweg het woord en de beeld met elkaar verbonden zijn. Eigenlijk is het niets nieuws. Idereen voelt diep van binnen dat iets zeggen en tegelijkertijd laten zien beter werkt bij het aanleren. Dit is de reden waarom we, wanneer we proberen baby’s te laten spreken, de woorden zeggen en een plaatje in een boek of het echte object laten zien. denk bijvoorbeeld aan een ouder die naar zichzelf wijst en zegt papa, papa, papa om vervolgens naar de kat te wijzen en kat, kat, kat te zeggen.

De dual-coding theorie beschrijft het proces waarop onze hersenen informatie opslaan. Allan Pavio ontdekte dat we twee kanalen in het geheugen hebben. Eén die visuele prikkels verwerkt en één die verbale prikkels verwerkt. 

In zijn Dual Coding-theorie identificeerde Pavio drie soorten verwerking

De eerste is representatief: Dit is de directe activering van verbale of non-verbale representaties.

De tweede is referentieel: dit is de activering van het verbale systeem door het non-verbale systeem of vice versa.

En de derde is de associatieve verwerking: dit is de activering van representaties binnen hetzelfde verbale of non-verbale systeem. Een leertaak kan een of alle van de drie soorten verwerking vereisen.

De theorie stelt dan ook dat beelden en woorden via verschillende kanalen in onze hersenen worden verwerkt en in het kortetermijngeheugen worden opgeslagen. Als we woorden en beelden met elkaar verbinden in onze onderwijspraktijk, kunnen we het geheugen van onze leerlingen een boost geven voor het onthouden van individuele termen en ideeën. Bovendien worden hiermee de verbindingen tussen concepten gestimuleerd. Dit draagt bij aan de transfere van kennis.

De dual-coderingstheorie ondersteunt hiermee dat leren kan worden gemaximaliseerd door woorden en afbeeldingen te combineren. Als een leraar bijvoorbeeld het woord werken verbindt met afbeeldingen die bij werk horen, kunnen leerlingen het begrip werk beter onthouden en gemakkelijker betekenis geven aan het grotere idee van werken.

Door het woord in tekst te combineren met een visuele weergave van het woord, wordt het concept opgeslagen als afbeeldingen in combinatie met het verbale signaal waardoor de informatie beter teruggevonden kan worden wanneer deze later nodig is. Goed gebruik van de dual-coding vermindert ook de cognitieve belasting van het leren van nieuwe concepten. Voor meer informatie kun je de video over de cognitieve load bekijken.

De dual-coding theorie vindt zijn oorsprong in het begin van de jaren 70. Alhoewel de theorie daarmee meer dan 50 jaar oud is, heeft deze nog steeds enorme implicaties voor onze lespraktijk en het leren van vandaag. Je zou zelfs kunnen stellen dat de theorie belangrijker wordt naarmate we meer multimedia gaan gebruiken in de klas. Het gebruik van deze theorie in de klas helpt leerlingen om informatie te onthouden. Het simpele gebruik van foto’s of andere visuele representaties van termen, concepten en ideeën is een geweldige manier om het leren te versterken en het begrip en de retentie van kennis bij leerlingen te vergroten.

Deze video ging over de dual-coding theorie. De dual-coding theorie van allan Pavio beschrijft het proces waarop onze hersenen informatie opslaan. De theorie stelt dat beelden en gepsroken woorden via twee verschillende kanalen in onze hersenen worden verwerkt en in het kortetermijngeheugen worden opgeslagen. Het visuele kanaal en het verbale kanaal. 

De Dual Coding-theorie identificeerde drie soorten verwerking

Representatieve verwerking: Dit is de directe activering van verbale of non-verbale representaties.

Referentiele verwerking: dit is de activering van het verbale systeem door het non-verbale systeem of vice versa.

associatieve verwerking: dit is de activering van representaties binnen hetzelfde verbale of non-verbale systeem. Een leertaak kan een of alle van de drie soorten verwerking vereisen.
De dual-coderingstheorie ondersteunt hiermee dat leren kan worden gemaximaliseerd door woorden en afbeeldingen te combineren. Het is daarom van belang dat leraren de informatie waar mogelijk via beide kanalen tegelijk aan te bieden. Is er geen combinatie van verbale en non verbale informatie in jouw les te vinden? Ga dan terug naar de tekentafel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere video’s van Eenmeesterinleren.nl