Activerende Werkvorm: Denken, Delen, Uitwisselen
Auteur: Basten Berg
Gepubliceerd: 1 december 2024
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.‘
Inhoudsopgave
- Wat is Denken, Delen, Uitwisselen?
- Hoe werkt Denken, Delen, Uitwisselen?
- Het gebruik van ICT bij Denken, Delen, Uitwisselen
- Waarom is Denken, Delen, Uitwisselen effectief?
- Meer leren over activerende werkvormen?
Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in de Activerende Werkvorm: Denken, Delen, Uitwisselen
Denken, delen, uitwisselen is een krachtige activerende werkvorm die leerlingen actief betrekt bij het leerproces. Het is meer dan een eenvoudige instructiemethode; het stimuleert leerlingen om na te denken, samen te werken en kritisch naar de leerstof te kijken. Dit artikel legt uit wat deze werkvorm inhoudt, waarom het zo effectief is, en hoe je technologie zoals Padlet kunt inzetten om het proces te versterken.
Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden. Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.
1. Wat is Denken, Delen, Uitwisselen?
Denken, delen, uitwisselen bestaat uit drie stappen die samen zorgen voor een activerend leerproces. Het doel is om gedachten en ideeën tussen leerlingen uit te wisselen en daarmee de betrokkenheid en het leerresultaat te vergroten.
Denken, delen, uitwisselen is eenvoudig te implementeren en voldoet aan de vier voorwaarden van activerende didactiek:
- Het activeert het leren en denken van leerlingen.
- Het maakt het leren en denken van leerlingen zichtbaar.
- Er wordt iets gedaan met de opbrengst.
- Het benut de samenwerking tussen leerlingen.
Activerende didactiek, zoals deze werkvorm, stimuleert het werkgeheugen en zorgt ervoor dat kennis beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Dit leidt tot een duurzaam leerresultaat. In dit artikel ga ik dieper in op de activerende werkvorm: denken, delen, uitwisselen. Voor meer inzicht in de werking van activerende didactiek kun je de artikelen lezen over:
2. Hoe werkt Denken, Delen, Uitwisselen?
Stap 1: Denken
De docent stelt een vraag of geeft een opdracht, bijvoorbeeld een som oplossen of een begrip beschrijven. De leerlingen krijgen enkele minuten om individueel na te denken en hun antwoord te formuleren.
Stap 2: Delen
In deze stap delen de leerlingen hun antwoorden met een partner of in kleine groepjes. Ze vergelijken elkaars ideeën en kunnen hun eigen antwoord bijstellen op basis van de uitwisseling.
Stap 3: Uitwisselen
De docent vraagt enkele leerlingen om hun antwoorden of oplossingen klassikaal te presenteren, bijvoorbeeld door ze op het bord te zetten. Andere leerlingen worden gestimuleerd om hierop te reageren of aanvullingen te geven.
‘de video over denken delen uitwisselen is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/activerende-werkvorm-denken-delen-uitwisselen/‘
3. Het gebruik van ICT bij Denken, Delen, Uitwisselen
Door technologie in te zetten tijdens deze werkvorm kun je het proces effectiever en interactiever maken. Het SAMR-model helpt om te begrijpen hoe ICT het onderwijs kan verbeteren of transformeren. Een handige tool bij deze werkvorm is Padlet: een digitaal prikbord waarmee leerlingen hun ideeën kunnen delen en bespreken.
Zo werkt Denken, Delen, Uitwisselen met Padlet:
- Denken: Leerlingen formuleren hun antwoorden individueel en bereiden zich voor om deze te delen.
- Delen: Leerlingen plaatsen hun antwoorden op Padlet, waardoor ze direct zichtbaar worden voor de hele groep.
- Uitwisselen: Leerlingen bekijken de antwoorden van hun klasgenoten op Padlet. Ze kunnen elkaars antwoorden markeren als goed, aanvullingen doen, of verbeteringen voorstellen.
Padlet maakt het mogelijk om deze werkvorm tijd- en plaatsonafhankelijk uit te voeren, bijvoorbeeld tijdens een online les of als huiswerkopdracht. Het biedt bovendien een visuele en georganiseerde manier om inzichten van leerlingen te verzamelen en te bespreken.
4. Waarom is Denken, Delen, Uitwisselen effectief?
Denken, delen, uitwisselen is effectief omdat het de samenwerking tussen leerlingen bevordert, hen dwingt actief na te denken en kritisch te reflecteren op hun eigen antwoorden en die van anderen. Bovendien maakt het het leerproces zichtbaar, wat zowel de leerlingen als de docent waardevolle inzichten geeft.
Door de inzet van ICT-tools zoals Padlet wordt de werkvorm flexibeler en toegankelijker, terwijl het een extra dimensie toevoegt aan de interactie tussen leerlingen.
5. Meer leren over activerende werkvormen?
Wil je meer weten over het inzetten van activerende didactiek en de rol van ICT in jouw lessen? Lees dan ook de artikelen over:
- De voorwaarden voor activerende didactiek
- De vijf sleutelbegrippen van samenwerkend leren
- Het SAMR-model
- Het TPACK-model
Start vandaag nog met Denken, Delen, Uitwisselen en maak van je lessen een actieve en leerzame ervaring voor je leerlingen!
Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?
“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”
‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!‘