Activerende Werkvorm: Vragen, Vertellen, Verwoorden

Auteur: Basten Berg
Gepubliceerd: 1 december 2024
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.

Inhoudsopgave

  1. Wat is Vragen, Vertellen, Verwoorden?
  2. Hoe werkt Vragen, Vertellen, Verwoorden?
  3. Hoe werkt Vragen, Vertellen, Verwoorden?
  4. Voorbeeld: Vragen, Vertellen, Verwoorden in een Engelse les
  5. Waarom is Vragen, Vertellen, Verwoorden effectief?
  6. Meer leren over activerende werkvormen?

Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in de Activerende Werkvorm: Vragen, Vertellen, Verwoorden.

De werkvorm Vragen, Vertellen, Verwoorden, ook bekend als het drie-stappeninterview, is een activerende werkvorm die leerlingen stimuleert om persoonlijke ervaringen, visies of meningen onder woorden te brengen, te luisteren en samen te vatten. Deze werkvorm is een waardevol alternatief voor het traditionele klasgesprek en biedt een gestructureerde manier om leerlingen actief te betrekken bij het leerproces.

Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden. Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.

1. Wat is Vragen, Vertellen, Verwoorden?

Vragen, Vertellen, Verwoorden combineert het stellen van vragen, het delen van ervaringen en het samenbrengen van inzichten in drie duidelijke stappen. Het richt zich op het activeren van het werkgeheugen, wat volgens de principes van activerende didactiek leidt tot betere opslag van kennis in het langetermijngeheugen. Dit verhoogt het leerresultaat van leerlingen aanzienlijk.

De werkvorm voldoet aan de vier voorwaarden van activerende didactiek:

  1. Het activeert het leren en denken van leerlingen.
  2. Het maakt het leren en denken zichtbaar.
  3. Er wordt iets gedaan met de opbrengsten.
  4. Het benut de samenwerking tussen leerlingen.

Deze werkvorm vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar ook het leerresultaat van leerlingen, omdat kennis actiever wordt verwerkt en beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Voor een beter begrip van deze principes kun je de artikelen bekijken over:

‘Deze video is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/naam_artikel’

2. Hoe werkt Vragen, Vertellen, Verwoorden?

Voorbereiding

Voor een succesvolle uitvoering van de werkvorm is enige voorbereiding nodig:

  • Bedenk een centrale vraag: Deze vraag vormt de basis van het interview. Bijvoorbeeld: “Hoe heb jij je zomervakantie doorgebracht?”
  • Deel de leerlingen op in groepen van vier: Wijs elke leerling een letter toe (A, B, C, D).
  • Leg de stappen uit: Geef een duidelijke instructie over de drie stappen van de werkvorm.

Stap 1a vragen : Interviewronde 1

Leerling A interviewt leerling B, terwijl leerling C leerling D interviewt. De interviewers stellen vragen over het centrale onderwerp.

Stap 1b vragen: Interviewronde 2

Na een seintje van de docent wisselen de rollen. Leerling B interviewt A en leerling D interviewt C.

Stap 2 vertellen: Groepsuitwisseling

De groep komt samen en elk groepslid vat kort samen wat hij of zij tijdens het interview heeft gehoord.

Stap 3 verwoorden: klassikale nabespreking

Ele leerling formuleert voor zichzelf wat hij of zij opgehaald heeft en of zijn of haar standpunt veranderd is. Dit wordt gedeeld bijvoorbeeld via een padlet of klassikale nabespreking, waarbij leerlinge de belangrijkste punten en/of hun nieuw geformuleerde standpunt delen.

3. Voorbeeld: Vragen, Vertellen, Verwoorden in een Engelse les

Voorbereiding

  1. Centrale vraag:
    Stel de centrale vraag vast die leerlingen tijdens het interview beantwoorden. Bijvoorbeeld:
    “Hoe heb jij je zomervakantie doorgebracht?”
  2. Groepen vormen:
    Verdeel de klas in groepen van vier en wijs elke leerling een letter toe: A, B, C, D.
  3. Uitleg:
    Leg de drie stappen van de werkvorm uit, zodat leerlingen weten wat ze moeten doen.

Stap 1a: Vragen – Interviewronde 1

  • Leerling A interviewt leerling B, en leerling C interviewt leerling D.
  • De interviewers stellen vragen in het Engels over de zomervakantie.
  • Voorbereiding: Leerlingen bedenken en noteren voorafgaand aan de interviews enkele relevante vragen, zoals:
    • Where did you go during the holidays?
    • What was the most fun thing you did?
    • Who did you spend most of your time with?

Stap 1b: Vragen – Interviewronde 2

  • Na een teken van de docent wisselen de rollen: B interviewt A en D interviewt C.
  • Deze ronde duurt even lang als de eerste en geeft elke leerling de kans om zowel interviewer als geïnterviewde te zijn.

Stap 2: Vertellen – Groepsuitwisseling

  • De groep van vier komt samen. Elk groepslid vat in het Engels kort samen wat hij of zij heeft geleerd tijdens de interviews.
  • Bijvoorbeeld: “A told me that they went camping in France, and their favorite activity was kayaking with friends.”

Stap 3: Verwoorden – Klassikale Nabespreking

  • Leerlingen reflecteren individueel op wat ze hebben geleerd en of hun mening of perspectief is veranderd. Ze formuleren dit in een korte samenvatting.
  • Deze reflecties kunnen op een Padlet worden geplaatst of klassikaal worden besproken.
  • De docent kan leerlingen vragen om hun nieuwe standpunt of de belangrijkste inzichten te delen. Bijvoorbeeld:
    • “I thought staying home during the holidays might be boring, but D told me they had a great time exploring local places.”

Voeg een Extra dimensie toe met ICT

  • Padlet: Gebruik een digitaal prikbord voor de reflecties in stap 3, zodat leerlingen ook de ideeën van anderen kunnen zien.
  • Online timer: Zorg voor structuur in de interviewrondes door een online timer te gebruiken.
  • Google Docs: Verzamel samenvattingen uit stap 2 in een gedeeld document, zodat iedereen toegang heeft tot alle inzichten.

Met deze stappen wordt de werkvorm gestructureerd uitgevoerd, en door de inzet van ICT-tools wordt de betrokkenheid van leerlingen verhoogd. Bovendien stimuleert deze aanpak de gespreksvaardigheden én reflectiecapaciteiten van leerlingen.

4. ICT en Vragen, Vertellen, Verwoorden

Technologie kan deze werkvorm nog effectiever en interactiever maken. Volgens het SAMR-model kan ICT onderwijs verbeteren of transformeren. Hier zijn drie manieren om de werkvorm te verrijken met technologie:

1. Gebruik een online timer

Door een online timer (bijvoorbeeld via online-stopwatch.com) te gebruiken, weten leerlingen precies hoeveel tijd ze hebben. Dit zorgt voor een gestructureerde uitvoering en geeft de docent ruimte om tijdens de wisselmomenten leerlingen te begeleiden.

2. Deel interviewvragen digitaal

Laat leerlingen hun interviewvragen delen via tools zoals Padlet. Dit maakt het proces transparanter en verhoogt de verantwoordelijkheid van leerlingen. Anderen kunnen de vragen gebruiken als inspiratie, wat de kwaliteit van de interviews verhoogt.

3. Gebruik digitale tools voor groepsuitwisseling

Voor de groepsuitwisseling kunnen tools zoals Google Docs, Padlet, of AnswerGarden worden gebruikt. Hiermee kunnen leerlingen gezamenlijk inzichten vastleggen, die vervolgens klassikaal worden besproken.

5. Waarom is Vragen, Vertellen, Verwoorden effectief?

De werkvorm is effectief omdat deze:

  • Reflectief denken stimuleert: Leerlingen moeten nadenken over hun antwoorden en hoe ze deze verwoorden.
  • Actieve samenwerking bevordert: Door in duo’s en groepen te werken, wordt sociale interactie gestimuleerd.
  • Het leerproces zichtbaar maakt: Zowel de docent als de leerlingen krijgen inzicht in wat er geleerd wordt.

Met de inzet van technologie wordt de werkvorm nog krachtiger, toegankelijker en flexibeler.

6. Meer leren over activerende werkvormen?

Wil je meer weten over activerende werkvormen en de rol van technologie in de les? Lees dan ook de artikelen over:

Start vandaag nog met Vragen, Vertellen, Verwoorden en maak je lessen actiever, interactiever en effectiever!

Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?

“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”

‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!