Activerende Werkvorm: Peer Instruction

Auteur: Basten Berg
Gepubliceerd: 1 december 2024
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.

Inhoudsopgave

  1. Wat is Peer Instruction?
  2. Hoe werkt Peer Instruction?
  3. Het gebruik van ICT bij Peer Instruction
  4. Waarom is Peer Instruction effectief?
  5. Meer leren over Peer Instruction?

Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in de Activerende Werkvorm: Peer Instruction.

Peer Instruction is een krachtige activerende werkvorm waarmee leerlingen elkaars denkstappen gebruiken als instructiebron. Het doel? Het beredeneren van antwoorden, het uitwisselen van redeneringen en het toepassen van kennis. Deze werkvorm, die vaak als kern van een les wordt ingezet, duurt ongeveer 20 minuten en verhoogt het leerresultaat doordat kennis beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. In dit artikel ontdek je hoe Peer Instruction werkt, waarom het effectief is en hoe je technologie kunt inzetten om het proces te verrijken.

Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden. Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.

1. Wat is Peer Instruction?

Peer Instruction is een activerende werkvorm die leerlingen actief laat leren door samenwerking en discussie. Leerlingen gebruiken elkaars denkstappen om tot een beter begrip van de stof te komen. Het proces voldoet aan de vier voorwaarden van activerende didactiek:

  1. Het activeert het leren en denken van leerlingen.
  2. Het maakt leren en denken van leerlingen zichtbaar.
  3. Jij en je leerlingen doen iets met de opbrengst.
  4. Het benut de samenwerking tussen leerlingen.

Deze werkvorm vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar ook het leerresultaat van leerlingen, omdat kennis actiever wordt verwerkt en beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Voor een beter begrip van deze principes kun je de artikelen bekijken over:

‘Deze video over peer instruction is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/activerende-werkvorm-peer-instruction/

2. Hoe werkt Peer Instruction?

Peer Instruction bestaat uit vier rondes die gezamenlijk zorgen voor een diepgaand leerproces. Hier is hoe het werkt:

Voorbereiding

Voor een effectieve sessie moet je van tevoren vragen bedenken die de kern van het onderwerp behandelen. Dit kunnen complexe vraagstukken zijn, eventueel ondersteund door een casus. Gebruik het volledige instructiemodel om de werkvorm aan je leerlingen uit te leggen.

De vier rondes van Peer Instruction

Ronde 1: Individueel antwoord

  • Leerlingen krijgen een vraag, bijvoorbeeld een meerkeuzevraag over een casus.
  • Ze hebben één minuut om individueel na te denken en hun antwoord op te schrijven, samen met de denkstappen die hen tot dit antwoord hebben geleid.
  • Leerlingen geven ook een zekerheidsgraad aan:
    • 1: Zeker
    • 2: Onzeker
    • 3: Gegokt

Ronde 2: Bespreken in groepjes

  • In tweetallen of drietallen delen leerlingen hun antwoorden, denkstappen en zekerheidsgraad.
  • Ze vergelijken hun redeneringen en komen gezamenlijk tot een beter antwoord.
  • Dit duurt ongeveer 10 minuten.

Ronde 3: Nieuwe antwoorden

  • Leerlingen beantwoorden dezelfde vraag opnieuw, rekening houdend met de inzichten uit de groepsbespreking.
  • Ze formuleren verbeterde denkstappen en geven een nieuwe zekerheidsgraad.
  • Deze ronde duurt ongeveer 2 minuten.

Ronde 4: Klassikale bespreking

  • De docent bespreekt de antwoorden en redeneringen klassikaal.
  • Eventuele misverstanden worden uitgelegd en het juiste antwoord wordt toegelicht.

3. Het gebruik van ICT bij Peer Instruction

Technologie kan Peer Instruction nog effectiever maken of verrijken met nieuwe dimensies. Het SAMR-model biedt inzicht in hoe technologie onderwijs kan verbeteren of transformeren.

Voorbeeld van ICT-gebruik in Peer Instruction

Voorbeeld van ICT-gebruik in Peer Instruction

Casusvraag: “Een slagschip vuurt twee raketten af die parabolische trajecten volgen. Welk schip wordt eerst geraakt?”

  1. Schip A
  2. Schip A en B tegelijkertijd
  3. Schip B
  4. Meer informatie nodig

ICT-integratie in de rondes

  • Ronde 1: Leerlingen beantwoorden de vraag individueel en noteren hun denkstappen.
  • Ronde 2: Leerlingen vullen hun antwoorden en denkstappen in op een gedeeld Google Sheet-document. In groepjes analyseren ze de ingevulde gegevens en formuleren het beste antwoord.
  • Ronde 4: De docent bespreekt de antwoorden en gebruikt de Google Sheet om veelvoorkomende misverstanden klassikaal te behandelen.

Met tools zoals Google Sheets wordt het proces visueel, gestructureerd en tijdsonafhankelijk, waardoor leerlingen ook buiten de les kunnen samenwerken.

4. Waarom is Peer Instruction effectief?

Peer Instruction bevordert actief leren door samenwerking, discussie en reflectie. Leerlingen leren niet alleen van de docent, maar ook van elkaar, wat leidt tot een diepere verwerking van de leerstof. Door technologie toe te voegen, wordt het proces flexibeler en inzichtelijker, terwijl misverstanden beter worden geïdentificeerd en aangepakt.

5. Meer leren over Peer Instruction?

Wil je Peer Instruction direct toepassen? Download het speciale lesvoorbereidingsformulier via onze community voor leraren. Dit formulier helpt je de werkvorm effectief te integreren in jouw lessen. Bekijk ook de video’s over:

Start vandaag nog met Peer Instruction en maak van je lessen een interactieve en leerzame ervaring!

Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?

“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”

‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!