Activerende Werkvorm: Checken in Duo’s
Auteur: Basten Berg
Gepubliceerd: 1 december 2024
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.‘
Inhoudsopgave
- Wat is Checken in Duo’s?
- De Vier Stappen van Checken in Duo’s
- Waarom is Checken in Duo’s effectief?
- Hoe pas je Checken in Duo’s online toe?
- Waarom zou je Checken in Duo’s proberen?
Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in de Activerende Werkvorm: Checken in Duo’s.
Checken in duo’s is een krachtige activerende werkvorm die leerlingen helpt hun antwoorden te controleren en te verbeteren door samen te werken. Deze aanpak maakt leerlingen eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van hun antwoorden en zorgt ervoor dat ze actief betrokken blijven bij het leerproces. In dit artikel ontdek je hoe deze werkvorm werkt, waarom het zo effectief is, en hoe je het zowel offline als online (in een onderwijsblend of flipped classroom) kunt toepassen.
Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden. Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.
1. Wat is Checken in Duo’s?
Checken in duo’s is een activerende werkvorm waarin leerlingen hun antwoorden vergelijken en controleren met die van een klasgenoot. Dit gebeurt in meerdere stappen, waarbij ze samen op zoek gaan naar de juiste oplossing. Deze werkvorm is vooral geschikt voor opdrachten met duidelijke antwoorden, zoals meerkeuzevragen of oefensommen, en helpt om snel en effectief de resultaten te bespreken.
Activerende didactiek, zoals Checken in duo’s, zorgt ervoor dat kennis beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Dit leidt tot een hoger leerresultaat voor leerlingen.
Deze werkvorm vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar ook het leerresultaat van leerlingen, omdat kennis actiever wordt verwerkt en beter wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Voor een beter begrip van deze principes kun je de artikelen bekijken over:
‘Deze video over checken in duo’s is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/activerende-werkvorm-checken-in-duos/‘
2. De Vier Stappen van Checken in Duo’s
Checken in duo’s verloopt in vier duidelijke stappen:
Stap 1: Individueel antwoorden
Elke leerling maakt de opdracht of oefening individueel en formuleert zijn of haar antwoorden.
Stap 2: Check-in-duo’s
Leerlingen vergelijken hun antwoorden met een klasgenoot. Bij verschillen zoeken ze samen naar het juiste antwoord, waarbij ze leren van elkaars inzichten.
Stap 3: Checken met duo’s (optioneel)
De duo’s vergelijken hun antwoorden met een ander duo. Deze stap is optioneel, maar kan nuttig zijn voor diepere interactie en controle.
Stap 4: Check-in-de-klas
Alleen vragen waarover binnen de duo’s geen overeenstemming is bereikt, worden klassikaal besproken. De docent betrekt hierbij de hele klas om aanvullende inzichten te bieden.
3. Waarom is Checken in Duo’s effectief?
De werkvorm Checken in duo’s voldoet aan de vier voorwaarden van activerende didactiek:
- Het activeert het leren en denken van leerlingen: Door antwoorden te controleren en te bespreken, worden leerlingen cognitief uitgedaagd.
- Het maakt het leren en denken zichtbaar: Leerlingen delen hun resultaten met elkaar, waardoor denkprocessen inzichtelijk worden.
- Er wordt iets gedaan met de opbrengst: Fouten worden besproken en verbeterd, wat bijdraagt aan een dieper begrip.
- Het benut de samenwerking tussen leerlingen: Door samen te werken leren leerlingen van elkaars inzichten.
4. Hoe pas je Checken in Duo’s online toe?
De activerende werkvorm Checken in duo’s kan ook online worden uitgevoerd, bijvoorbeeld als huiswerkopdracht. Dit vraagt om een goede ICT-tool waarmee leerlingen hun antwoorden kunnen delen en bespreken. Je kunt gebruik maken van:
- De digitale leeromgeving van de school (bijvoorbeeld Office 365 of Google Workspace)
- Samenwerkingsplatforms zoals Padlet of Jamboard
- Communicatie-apps zoals WhatsApp voor eenvoudige interactie
Tips voor online succes:
- Zorg voor heldere instructies: Gebruik het volledige instructiemodel om de opdracht duidelijk uit te leggen.
- Bied ondersteuning: Voeg scaffolding toe, zoals invulschema’s of stappenplannen, om leerlingen op weg te helpen.
- Deel instructies digitaal: Zet de uitleg online zodat leerlingen deze later kunnen raadplegen.
Bekijk voor meer informatie de video’s over blended leren, volledige instructie en scaffolding.
5. Waarom zou je Checken in Duo’s proberen?
Checken in duo’s bevordert actief leren, samenwerking en kritisch denken. Het maakt het leerproces zichtbaar, wat zowel leerlingen als docenten waardevolle inzichten geeft. Door de online mogelijkheden is de werkvorm flexibel en toepasbaar in verschillende situaties, zoals afstandsonderwijs of blended learning.
Wil je deze werkvorm direct toepassen? Begin met een eenvoudige opdracht en experimenteer met verschillende ICT-tools. Je zult merken hoe deze werkvorm je lessen dynamischer en effectiever maakt!
Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?
“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”
‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!‘