De Vier Pijlers Van LLO Uitgelegd
Auteur: Basten Berg
Gepubliceerd: 12 januari 2025
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.‘
Inhoudsopgave
- Wat is Leven Lang Ontwikkelen (LLO)?
- Waarom is Leven Lang Ontwikkelen belangrijk?
- Wat zijn de vier pijlers van Leven Lang Ontwikkelen?
- Hoe ondersteunt reflectie een Leven Lang Ontwikkelen?
- Wat Is De Rol Van Zelfregulatie In Leven Lang Ontwikkelen?
- Hoe Kunnen Scholen Bijdragen Aan Een Leven Lang Ontwikkelen?
- De Voordelen Van Leven Lang Ontwikkelen Voor De Arbeidsmarkt
- Bronnen
Leraren begrijpen niet waarom een leven lang leren belangrijk is!
Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in de vier pijlers van een leven lang ontwikkelen (LLO).
Na het lezen van dit artikel ken je de definitie van LLO, weet je waarom het van belang is in de maatschappij en ken je vier pijlers om LLO-vorm te geven.
Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden.
Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.
1. Wat is Leven Lang Ontwikkelen (LLO)?
Clay P. Bedford zei al: “Je kunt een student een les voor de dag leren, maar als je hem leert om nieuwsgierigheid te ontwikkelen, zal hij zijn leven lang blijven leren.”
Levenslang leren of ontwikkelen (LLO) kan worden gedefinieerd als leren dat gedurende het hele leven wordt nagestreefd. LLO omvat formele, niet-formele en informele vormen van onderwijs en training. Bekijk voor meer informatie ook het artikel over de verschillende vormen van leren.
De European Lifelong Learning Initiative omschrijft een leven lang leren als “een continu ondersteunend proces dat individuen stimuleert en in staat stelt om alle kennis, waarden, vaardigheden en inzichten te verwerven die zij gedurende hun hele leven nodig zullen hebben, en deze met vertrouwen, creativiteit en plezier toe te passen in alle rollen, omstandigheden en omgevingen” (Watson 2003: 3).
2. Waarom is Leven Lang Ontwikkelen Belangrijk?
De Europese Commissie (2001: 9) heeft vier brede en elkaar ondersteunende doelstellingen van leven lang leren geformuleerd:
- Persoonlijke vervulling
- Actief burgerschap
- Sociale inclusie
- Inzetbaarheid/aanpassingsvermogen
Een leven lang ontwikkelen is zelfgestuurd en het individu neemt de verantwoordelijkheid voor zijn of haar eigen leerproces. Hierbij reflecteren lerenden op hun kennis en leerervaringen.
3. Wat Zijn De Vier Pijlers Van Leven Lang Ontwikkelen?
LLO kan worden beschreven als een cyclisch proces met vier belangrijke pijlers. Hieronder zie je het model. Ik behandel de onderdelen van het model één voor één onder de afbeelding.
![](https://eenmeesterinleren.nl/wp-content/uploads/2025/01/VIER-PILAREN-VAN-LEVEN-LANG-ONTWIKKELEN-BARBARA-STAUBLE-LLO-NL-onderwijspraktijk-Modellen-Eenmeesterinleren.nl_.194-1024x654.png)
Kennen van de lerende (Zelfbewustzijn)
Dit richt zich op het begrijpen van de voorkennis, motivaties en houding van de lerende ten opzichte van leren.
Het waardensysteem van de lerende speelt een belangrijke rol bij het definiëren van zijn/haar identiteit.
De identiteit van de lerende is ingebed in een sociaal-economische context, wat van invloed zal zijn op zijn of haar betrokkenheid bij leren op een bepaald moment.
Plannen voor leren (Zelfmanagement)
Dit verwijst naar het stellen van doelen en het ontwikkelen van een plan om deze doelen te bereiken. Er zijn veel verschillende typen lerenden geïdentificeerd, afhankelijk van hun onderliggende motivatie.
De typologie omvat sociale relaties, externe verwachtingen, sociaal welzijn, professionele vooruitgang, ontsnapping/stimulatie en cognitieve interesse.
Belangrijke beslissingen voor zelfgestuurde leerprojecten zijn onder meer: beslissen welke kennis of vaardigheden geleerd moeten worden, specifieke activiteiten of methoden voor leren, en het stellen van specifieke deadlines of doelen.
Begrijpen hoe te leren (Meta-leren)
Dit beschrijft het bewustzijn dat een lerende heeft ontwikkeld ten aanzien van verschillende benaderingen van leren en verschillende leerstijlen.
“Leerstijl” kan worden gedefinieerd als “de complexe manier waarop, en de omstandigheden waaronder, lerenden het meest efficiënt en effectief waarnemen, verwerken, opslaan en terughalen wat ze proberen te leren.”
Evalueren van leren (Zelfmonitoring)
Dit verwijst naar een systematische analyse van alle aspecten van de prestaties van de lerende. Afhankelijk van de aanvankelijk gestelde doelen kunnen de resultaten van kwalitatieve, kwantitatieve of affectieve aard zijn.
Het belangrijkste kenmerk van een leven lang leren is het reflectieve karakter van de hele cyclus en het bijwerken van vaardigheden.
4. Hoe ondersteunt Reflectie Een Leven Lang Ontwikkelen?
Systematische reflectie met behulp van een reflectie model is dus een belangrijk onderdeel van LLO.
In een professionele context verwijst LLO dan ook naar het systematisch zoeken, verwerven, vernieuwen en verbeteren van de kennis, vaardigheden en houdingen die nodig zijn gedurende je hele loopbaan.
Leren is een proces en geen product. Nieuwe vaardigheden zijn het product zijn van dit leerproces.
5. Wat Is De Rol Van Zelfregulatie In Leven Lang Ontwikkelen?
De ontwikkeling van nieuwe vaardigheden is noodzakelijk om nieuwe situaties de baas te kunnen en effectief te reageren. Mensen die een Levenslang ontwikkelen worden doorgaans gekarakteriseerd als “zelfgestuurd” (Merriam & Caffarella, 1999) of “zelfgereguleerd” (Zimmerman, Bonner & Kovach, 1996).
6. Hoe Kunnen Scholen Bijdragen Aan Een Leven Lang Ontwikkelen?
Het is daarom wenselijk om deze metacognitieve en zelfregulatieve vaardigheden al op jongere leeftijd op scholen te introduceren, zodat leerlingen de tools hebben voor een leven lang ontwikkelen.
Beijk voor meer informatie ook de artikelen over zelfsturing en zelfregulatie
7. De Voordelen Van Leven Lang Ontwikkelen Voor De Arbeidsmarkt
Een LLO is het continu vrijwillige en zelfgemotiveerd opbouwen van vaardigheden en kennis gedurende het hele leven. Het bevordert niet alleen sociale inclusie, actief burgerschap en persoonlijke ontwikkeling, maar ook zelfvoorzienendheid en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
Hierdoor kunnen mensen zich aanpassen aan de snelle veranderingen in onze post-industriële samenleving, zoals de toenemende automatisering en digitalisering.
Leven Lang Ontwikkelen stelt individuen in staat om hun vaardigheden en kennis voortdurend bij te werken, wat essentieel is om relevant te blijven in een steeds veranderende arbeidsmarkt.
Dit draagt bij aan een veerkrachtige beroepsbevolking die flexibel kan inspelen op nieuwe technologieën en economische verschuivingen.
Bovendien creëert het een inclusieve maatschappij waarin iedereen de kans heeft om actief deel te nemen en zich professioneel te blijven ontwikkelen, ongeacht leeftijd, achtergrond of opleidingsniveau.
Met een focus op zelfgestuurd leren en reflectie biedt LLO een solide basis voor duurzame inzetbaarheid en persoonlijke groei in zowel werk als privéleven.
8. Bronnen
- https://www.slideshare.net/slideshow/dublin2016-reflection
- https://www.nro.nl/onderzoeksprogrammas/leven-lang-ontwikkelen
Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?
“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”
‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!‘