Blog Video’s

Video’s die je helpen in jouw onderwijspraktijk

Fluid en crystallized intelligence van Raymond Cattell – Intelligentie en leren Deel 3

Samenvatting Deze video ging over Fluid en crystallized inteligentie. Fluïde intelligentie en gekristalliseerde intelligentie zijn twee onderdelen van algemene intelligentie. Algemene intelligentie is het vermogen om nieuwe dingen te leren. Fluïde intelligentie wordt gezien als het vermogen om nieuwe problemen op te lossen, onafhankelijk van verworven kennis en/of eerder opgedane ervaring. Gekristalliseerde intelligentie is te […]

Vermogensverschillen en lesgeven – Intelligentie en leren Deel 2

Samenvatting Deze video ging over vermogensverschillen in de les. Wanneer groepen worden ingedeeld op basis van capaciteiten wordt dit in literatuur ‘setting’ of ‘streaming’ genoemd. Setting gaat over het indelen van delen van het curriculum voor specifieke leerlingen. Streaming gaat over het indelen van groepen waardoor deze groepen een ander curriculum krijgen.  Klassen indelen op […]

Wat is intelligentie? Emotionele intelligentie(EQ), intelligentiequotiënt(IQ) en nurture vs nature – Intelligentie en leren Deel 1

Samenvatting  Intelligentie is een begrip waarvoor meerdere defenities gehanteerd worden. Psychologen gebruiken meestal de term ‘General intelligence’ of G zij spreken dan over cognitief vermogen en meten dit met een IQ test. IQ is de afkorting van Intelligence Quotient, of anders gezegd, het getal dat General intelligence aangeeft. Naast cognitieve intelligentie wordt veel ook gesproken […]

Zelfdeterminatietheorie Ryan en Deci – Motivatietheorie (6 van 6)

Samenvatting Deze video gaat over de zelfdeterminatietheorie (zelfbeschikkingstheorie) van Ryan en Deci. De theorie stelt dat er drie aspecten zijn die iemands intrinsieke motivatie beïnvloeden. De aspecten zijn verbondenheid, competentie en autonomie. Hoe beter aan alle drie aspecten van de zelfdeterminatietheorie wordt voldaan voor elke student, hoe hoger de intrinsieke motivatie van uw studenten zal […]

Fixed en growth mindsettheorie van Carol Dweck – Motivatietheorie (5 van 6)

Samenvatting Deze video gaat over de de mindsettheorie van Dweck. De theorie gaat uit van een fixed of growth mindset. Deze mindset heeft effect op het gedrag en de motivatie van leerlingen. Door het geven van de juiste complimenten kun je als docent een growth mindset stimuleren.  Wat er aan bod komt in de video […]

Flowtheorie van Mihaly Csikszentmihalyi – Motivatietheorie (4 van 6)

Samenvatting Deze video gaat over de flow theorie van Csikszentmihalyi. Flow is een evenwicht tussen moeilijkheidsgraad van de taak en competentie van de leerling. Wanneer je hier als docent rekening mee houdt tijdens het ontwerpen van de les zullen je leerlingen meer gemotiveerd raken. Wat er aan bod komt in de video Deze video gaat […]

Attributietheorie van Bernhard Weiner – Motivatietheorie (3 van 6)

Samenvatting Deze video gaat over de attributietheorie van Weiner. Het model kent een interne en externe attributie. Bij een interne attributie leg je de reden van succes of falen bij je zelf bij een externe attributie leg je de reden van succes of falen buiten jezelf. Als docent is het belangrijk dat je weet welke […]

Pyramide van Abraham Maslov – Motivatietheorie (2 van 6)

Samenvatting Deze video gaat over de piramide van Maslow. Het model gaat uit van menselijke behoeften en stelt dat mensen worden gedreven door verschillende behoeften. Mensen komen in actie om deze behoeften te bevredigen. De basisbehoefte zoals Maslow deze formuleert staan in het model onder elkaar in een piramidevorm en worden geacht voorwaardelijk aan elkaar […]

Extrinsieke en intrinsieke motivatie – Motivatietheorie (1 van 6)

Samenvatting Deze video gaat over intrentieke en extrensieke motivatie. Het belangrijkste verschil tussen deze twee vormen van motivatie is waar de motivatie vandaan komt. bij intrinsieke komt deze vanuit je zelf en bij extrinsieke vanuit de omgeving. Is er totaal geen motivatie aanwezig dan spreken we van Amotivatie. Wat er aan bod komt in de […]

Fases in groepsvorming van Tuckman: forming, norming, storming, preforming en adjourning

Samenvatting Deze video gaat over de fases in groepsvorming van Tuckman. Er bestaan 5 verschillende fases van groepsontwikkeling volgens de theorie van Tuckman dit zijn: forming, storming, norming en performing en adjourning. Deze zijn in chronologische volgorde zolang je als docent niet ingrijpt. Als je als leraar ingrijpt, is de volgorde anders, namelijk norming en […]