Zeven succesfactoren voor peerfeedback: ‘bespaar tijd en verhoog het leereffect van de feedback gever en de feedback ontvanger’
Auteur: Basten Berg en Isabel Spruijt
Gepubliceerd: 23 november 2024
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.‘
Inhoudsopgave
Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in Effectieve peerfeedback volgens Van Popta.
Na het lezen van dit artikel, ken je de definitie van peerfeedback, ken je de zeven succesfactoren voor effectieve peerfeedback en kun je op basis hiervan effectievere feedback gaan geven in jouw klas.
Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden. Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.
1. Wat houd peerfeedback in?
Peerfeedback is een proces met minimaal 2 personen, een ontvanger en een gever, en deze 2 personen zijn gelijkwaardig aan elkaar, bijvoorbeeld studenten of collega’s. Het doel van peerfeedback is elkaar verder helpen in het leerproces en peerfeedback kan face2face worden gegeven of online.
‘Deze video is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/effectieve-peerfeedback-van-popta/‘
2. Wat zijn de zeven succesfactoren van peerfeedback?
Hoe geef je eigenlijk goede peerfeedback? Peerfeedback is niet zomaar effectief, daarvoor zijn bepaalde succesfactoren nodig. Esther van Popta (2016) heeft hiervoor zeven succesfactoren geformuleerd die we stuk voor stuk kort behandelen. In het behandelen van de succesfactoren ga ik er even vanuit dat de peers, studenten zijn. Waar ik studenten zeg kan het ook gaan over bijvoorbeeld leerlingen of collega’s, als ze maar gelijkwaardig zijn aan elkaar.
- Het is belangrijk dat studenten dezelfde opdracht hebben. Hierdoor hebben ze zelf al een vergelijkbare opdracht gemaakt en dat geeft ze een referentiekader. Dit maakt ook dat ze op bepaalde punten gaan twijfelen aan hun eigen gemaakte werk en dat kan leiden tot leren.
- Een tweede belangrijk punt is dat de feedbackmomenten worden ingepland, liefst onder begeleiding van een docent die de gegeven feedback kan valideren.
- Daarnaast is het belangrijk dat studenten kennis hebben over het geven en ontvangen van feedback en dat ze hebben geoefend met het geven en ontvangen van feedback.
- Succesfactor 4 is dat de feedback wordt vastgelegd. Op deze manier is het minder vluchtig dan mondelinge feedback, de student kan er langer over nadenken en de feedback kan worden teruggelezen.
- Als vijfde is het belangrijk dat de gegeven feedback wordt gevalideerd. De docent, of iemand anders, beoordeelt de gegeven feedback. Dat geeft de student inzicht in de kwaliteit van zijn uitgebrachte peerfeedback.
- Om studenten houvast te geven is het als zesde belangrijk dat er criteria worden meegegeven waar de peerfeedback aan moet voldoen. Dit brengt de gegeven feedback op een hoger niveau.
- Als laatste is het belangrijk dat studenten leren om de feedback te geven in een statement, dit is sterker dan de feedback geven in een vraagvorm. Dus niet “zou je hier ook kunnen toevoegen met hoeveel mensen je het onderzoek deed”, maar “hier moet je nog toevoegen met hoeveel mensen je het onderzoek deed”.
Wanneer wordt voldoen aan deze zeven succescriteria voor peerfeedback dan kunnen peers elkaar verder helpen in het leerproces.
3. Samenvatting
Peerfeedback is een proces met minimaal 2 personen, een ontvanger en een gever, en deze 2 personen zijn gelijkwaardig aan elkaar. De zeven succesfactoren voor effectieve peerfeedback van Popta zijn.
- studenten hebben dezelfde opdracht.
- de feedbackmomenten worden ingepland.
- de studenten hebben kennis over het geven en ontvangen van feedback
- de feedback wordt vastgelegd.
- de gegeven feedback wordt gevalideerd.
- er worden criteria worden meegegeven waar de peerfeedback aan moet voldoen.
- studenten leren om de feedback te geven in een statement.
Esther van Popta ontwikkelde ook vier stadia van feedback voor het vormgeven van een effectief feedback statement. Lees voor meer informatie ook het artikel over de de 4 Feedbackstadia van Popta.
Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?
“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”
‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!‘