SWOT analyse: Hoe ervaren docenten hun sterktes en zwaktes in kaart brengen in vier stappen.

Auteur: Basten Berg
Gepubliceerd: 12 januari 2025
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.

Inhoudsopgave

  1. Wat Staat Er In Een SWOT-Analyse?
  2. Wat Is Het SWOT Model?
  3. Hoe Schrijf Je Een Sterkte Zwakte Analyse?
  4. Wie heeft de SWOT bedacht?
  5. Wat is een SWOT Confrontatiematrix?
  6. Hoe Gebruik Je SWOT In De Onderwijspraktijk
  7. Samenvatting

Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in het SWOT-analyse model.

Na het lezen van dit artikel kun je de onderdelen van het model benoemen, weet je hoe het model is ontstaan en weet je hoe je het model kunt inzetten voor je ontwikkeling als docent.

Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden.

Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.

1. Wat Staat Er In Een SWOT-Analyse?

Simpel gezegd staat SWOT voor strengths (sterke punten), weaknesses (zwakke punten), opportunities (kansen) en threats (bedreigingen).

2. Wat Is Het SWOT Model?

Een SWOT-analyse is een model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart brengt. In deze video ga ik dieper in op alle vier de onderdelen.

3. Hoe Schrijf Je Een Sterkte Zwakte Analyse?

Ik leg de vier stappen van een goede sterkte zwakte analyse één voor één uit maar let op! Houd tijdens de uitleg van deze stappen in gedachten dat de verschillende onderdelen van het model met elkaar samenhangen.

‘Deze afbeelding is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/swot-analyse/

Stap 1: Sterke punten (Strengths)

Identificeer interne sterke punten. Stel dat je lessen bekend staan om hun sterke interactie met studenten. Je bent bijvoorbeeld zeer bedreven in het gebruik van technologie om complexe concepten te verduidelijken, wat leidt tot hoge betrokkenheid en goede resultaten. Deze sterke kant biedt je een solide basis om je verder te ontwikkelen als docent.

Stap 2: Zwakke punten (Weaknesses)

Analyseer interne zwaktes die je sterke punten kunnen ondermijnen. Ondanks je ict vaardigheden, merk je dat je moeite hebt met klassenmanagement tijdens interactieve lessen, wat soms leidt tot chaos. Dit zwakke punt kan de effectiviteit van je sterke lesmethoden verminderen. Door je bewust te zijn van dit punt kun je hier rekening mee houden in je voorbereiding en op zoek gaan naar oplossingen zoals het volledige instructie model of het 10 stappenplan voor orde van bennet. 

Stap 3: Kansen (Opportunities)

Zoek naar externe kansen die je kunnen helpen, je zwakke punten te overwinnen en je sterke punten te versterken. Bijvoorbeeld, je ontdekt de gratis cursus over Klassenmanagement in de community van een meester in leren. Door deze kans te benutten, kun je je klassenmanagement verbeteren.

Stap 4: Bedreigingen (Threats)

Identificeer externe bedreigingen die je succes kunnen ondermijnen. Een nieuwe school in de buurt brengt een nieuwe leerling populatie in de wijk en geeft onrust op school. Deze bedreiging maakt dat je veilige leerklimaat onder druk komt te staan. Door je hier bewust van te zijn als docent kun je hierop inspelen en alles in goede banen lijden.

Je kunt de onderdelen van het model ook in een andere volgorde gebruiken. Bijvoorbeeld door vanuit je bedreigingen de kansen in kaart te brengen en vervolgens welke van jouw sterke en zwakke punten hierop van invloed zijn. 

4. Wie heeft de SWOT bedacht?

Hoewel Albert Humphrey vaak wordt geassocieerd met het SWOT-model, is het onduidelijk of hij de enige of oorspronkelijke bedenker ervan is. Humphrey was een Amerikaanse consultant en managementexpert die in de jaren 1960 en 1970 werkte aan strategische planningsmethoden bij het Stanford Research Institute (SRI). Tijdens zijn werk aan het SOFT-model (wat staat voor Satisfactory, Opportunity, Fault, Threat), werd uiteindelijk het SWOT-model ontwikkeld, dat meer bekendheid verwierf. Er is echter geen duidelijke documentatie die bevestigt dat Humphrey de enige bedenker van het SWOT-model was. Hoewel Humphrey zeker een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling en popularisatie van het model, kan het niet volledig en exclusief aan hem worden toegeschreven. 

5. Wat is een SWOT Confrontatiematrix?

Een confrontatiematrix is een handige tool die je helpt bij het kiezen van de beste strategie. Je gebruikt hem om te zien hoe de sterke en zwakke punten uit een SWOT-analyse aftekenen tegen de kansen en bedreigingen in de klas. De Confrontatiematrix in de afbeelding is gratis te downloaden in de community van een meester in leren. Je vindt het SWOT matrix op de community van een meester in leren via de link in de beschrijving van deze video. 

SWOT Confrontatiematrix-eenmeesterinleren.nl
‘Dit SWOT confrontatiematix is gewoon gratis te gebruiken. Download de word en excell versie via de community.’

6. Hoe Gebruik Je SWOT In De Onderwijspraktijk

  • Reflectie: Reflecteer regelmatig op deze vier gebieden om te zien hoe ze elkaar beïnvloeden. Bijvoorbeeld, na het volgen van de workshop klassenmanagment, merk je dat je lessen soepeler verlopen, wat de leerresultaten verbetert en je concurrentiepositie versterkt.
  • Strategische planning: Gebruik de inzichten uit je SWOT-analyse om gericht actie te ondernemen. Bijvoorbeeld, door zowel je sterke als zwakke punten aan te pakken, kun je je lespraktijk verbeteren als docent.

Deze geïntegreerde aanpak zorgt ervoor dat je SWOT-analyse niet alleen je huidige situatie in kaart brengt, maar ook een strategie ontwikkelt om je lessen en jezelf als docent verder te ontwikkelen.

Vind je deze video tot nu toe behulpzaam? Klik dan op de subscribe button. Hiermee laat je YouTube weten dat de video nuttig is en help je mijn kanaal verder. 

7. Samenvatting

Een SWOT-analyse brengt vier onderdelen in kaart: sterke punten, zwakke punten, kansen, en bedreigingen.

  • Sterke punten (Strengths): Identificeer wat je goed doet en waar je kracht ligt, zoals effectieve lesmethoden of vakkennis.
  • Zwakke punten (Weaknesses): Analyseer interne tekortkomingen die je prestaties kunnen beperken.
  • Kansen (Opportunities): Zoek naar externe factoren die je kunt benutten om je onderwijs te verbeteren.
  • Bedreigingen (Threats): Identificeer externe risico’s die je succes kunnen belemmeren.

Als je goed naar het model kijkt zie je dat de verschillende onderdelen van het model samenhangen. Je kunt de onderdelen van het model dan ook in een andere volgorde gebruiken.

Het ontstaan van het SWOT model is nauw verbonden met Albert Humphrey, maar is niet alleen aan hem toe te schrijven.

Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?

“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”

‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!