Blog Video’s

Video’s die je helpen in jouw onderwijspraktijk

Seksuele ontwikkeling bij adolescenten

Samenvatting Deze video gaat over de over seksuele ontwikkelingen bij adolescenten. Deze ontwikkeling wordt aangedreven door een biologische variabele en een culturele variabele. De biologische variabele is geslacht en de culturele variabele is geslacht. Seksuele ontwikkeling heeft een grote invloed op de identiteit van een adolescent. Daarom moet je als docent de theorie kennen en […]

Morele ontwikkelingstheorie van Lawrence Kohlberg

Samenvatting Deze video gaat over de morele ontwikkeling van adolescenten volgens de theorie van Kohlberg. De belangrijkste overweging is dat Kohlberg een theorie van morele ontwikkeling ontwikkelde om inzicht te krijgen in hoe de mens is. Kolberg maakt onderscheid tussen 3 fasen genaamd: preconventionele fase, conventionele fase en de postconventionele fase. Als docent moet je […]

Ecologische systeemtheorie van Urie Bronfenbrenner

Samenvatting deze video gaat over cognitief egocentrisme, dat in elke fase van de ontwikkeling voorkomt. De drie aspecten die daarbij horen zijn: het denkbeeldige publiek, persoonlijke fabel en zwart-wit denken. In deze video leg ik uit over de ecologische systeemtheorie van bronfenbrenner. Deze theorie stelt dat de omgeving waarin je opgroeit van invloed is op […]

Cognitieve ontwikkelingstheorie van Jean PIaget (deel 3 van 3) – Cognitief egocentrisme

Samenvatting Deze video gaat over cognitief egocentrisme, met andere woorden het onvermogen om de dingen te zien zoals anderen dat doen. Cognitief egocentrisme komt voor in elke fase van de ontwikkeling en omvat 3 aspecten: denkbeeldig publiek, persoonlijke fabel en zwart-wit denken. Wat er aan bod komt in de video Dit is de derde video […]

Cognitieve ontwikkelingstheorie van Jean Piaget (deel 2 van 3) – assimilatie en accommodatie en het Epigenetisch principe

Samenvatting Deze video gaat over de persoonlijkheidsidentiteitstheorie van Erikson. Er moet er een constant balas zijn tussen de lerende persoon en de omgeving. Het verschil tussen assimilatie en accommodatie kan worden verklaard aan de hand van de metafoor van de ballon. Assimilatie betekent kennis toevoegen aan een bestaande ballon. Het vult zich met kennis en […]

Cognitieve ontwikkelingstheorie van Jean Piaget (deel 1 van 3) – Ontwikkelingsfases

Samenvatting Deze video gaat over de vier ontwikkelingsstadia zoals beschreven door Jean Piaget. Tijdens de middelbare school zijn vooral de concrete operationele fase en de formele operationele fase van belang. In de concrete operationele fase gaan leerlingen logisch nadenken en de punten met elkaar verbinden. Dit doen ze met leermateriaal dat niet te abstract is […]

Persoonlijkheidsontwikkelingstheorie van Erik Erikson (deel 3 van 3) – fase 5 en verwarringen

Samenvatting Deze video gaat over de persoonlijkheidsidentiteitstheorie van Erikson. Deze video gaat specifiek over de soorten verwarring die adolescenten kunnen ervaren tijdens de ontwikkeling van hun identiteit. Om ze allemaal samen te vatten: rolfixatie, tijdsverwarring, autoriteitsverwarring, werkverlamming, biseksuele verwarring, verlegenheid en waardenverwarring. Dit soort identiteitsverwarring is niet per se schadelijk voor de ontwikkeling. Meestal groeien […]

Persoonlijkheidsontwikkelingstheorie van Erik Erikson (deel 2 van 3) – fase 5 verschillende aspecten

Samenvatting Deze video ging over de persoonlijkheidsontwikkelingstheorie van Erikson. In deel één van de video heb je gezien dat deze theorie uit acht fasen bestaat. In deze video bespraken we fase vijf, de identiteitsontwikkeling en de aspecten die daarbij een cruciale rol spelen. De aspecten zijn een gevoel van continuïteit, een gevoel van herkenning, innerlijke […]

Persoonlijkheidsontwikkelingstheorie van Erik Erikson (deel 1 van 3) – Acht ontwikkelingsfase

Samenvatting Deze video is de introductie tot de persoonlijkheidstheorie van Erikson. De theorie van Erikson omvat de gehele levensloop van een persoon en bestaat uit acht fasen. In elke fase heeft een mens een bepaalde ontwikkelingstaak. Bij het aangaan van elke taak ontstaan ​​er conflicten. Deze conflicten worden een ontwikkelingscrisis genoemd. In de adolescentiefase is […]

Constructivisme – definitie en de onderwijspraktijk (4 van 4)

Samenvatting Deze video gaat over hoe constructivisten leren zien, hoe leerlingen leren en hoe dit van belang kan zijn op jou werk als leraar. Deze definitie bevat vijf elementen: Wat er aan bod komt in de video Deze video gaat over de leertheorie constructivisme en hoe deze is toe te passen in de onderwijspraktijk. Aan het […]