Blog Video’s

Video’s die je helpen in jouw onderwijspraktijk

Executieve functies en de 8 functies van Cooper-Kahn & Foster – Hersenen en leren Deel 7

Samenvatting xecutief functioneren kan omschreven worden als het doelgericht kunnen handelen en organiseren van gedrag. Je hebt dat nodig om te weten wat je moet doen in nieuwe, onbekende situaties. De ontwikkeling van de prefrontale cortex gaat door tot in de late adolescentie. Soms wel tot op 25 jarige leeftijd. Bij leerlingen is deze prefrontale […]

Chunking theory van William Chase and Herbert Simon – Hersenen en leren Deel 6

Samenvatting Deze video ging over de chunking theorie. De chunking-theorie, ontwikkeld door Chase en Simon (in 1973) was een belangrijke poging om de mechanisme die verband houden met chunking te beschrijven. Zij stelde dat aandacht serieel is en dat het kortetermijngeheugen beperkt is tot ongeveer zeven items (het magische getal van Miller). Het korte werkgeheugen […]

Cognitieve multimediatheorie Richard Mayer – Hersenen en leren Deel 5

Samenvatting De cognitieve multimedia theorie bouwt voort op de Dual-coding theory en de Cognitive load theory. De cognitieve multimediatheorie brengt deze theorieën samen en beschrijft op basis daarvan effectieve multimedia principes waarmee de overbelasting van het werkgeheugen voorkomen kan worden.Hierdoor wordt effectiever geleerd en verhogen de leerresultaten. De effectieve multimedia principes zijn: coherentie, signalering, redundantie, […]

Cognitive load theory van John Sweller – Hersenen en leren Deel 4

Samenvatting De Cognitive load theory is een theorie die uitgaat van de cognitieve functies die leren mogelijk maken. Als er gesproken wordt over cognitieve belasting dan wordt daarmee de totale hoeveelheid inspanning die het werkgeheugen levert bedoelt. De theorie onderscheid drie soorten cognitieve belasting. intrinsic load: Dit is de belasting die voortkomt uit de moeilijkheidsgraad […]

Dual-coding theory van Allan Paivio – Hersenen en leren Deel 3

Samenvatting De dual-coding theorie van allan Pavio beschrijft het proces waarop onze hersenen informatie opslaan. De theorie stelt dat beelden en gepsroken woorden via twee verschillende kanalen in onze hersenen worden verwerkt en in het kortetermijngeheugen worden opgeslagen. Het visuele kanaal en het verbale kanaal. De Dual Coding-theorie identificeerde drie soorten verwerking:Representatieve verwerking: Dit is de […]

De werking van het geheugen – Hersenen en leren Deel 2

Samenvatting Het onthouden van informatie is een proces dat bestaat uit verschillende drie fasen: Fase 1. Is het Opnemen van informatie in het geheugen; waarbij de aandacht bepaalt welke informatie er opgenomen wordt in het werkgeheugen. Het is de taak van de docent om de aandacht van de leerlingen te veroveren. Fase 2. Is het […]

De werking van de hersenen en hersengebieden – Hersenen en leren Deel 1

Samenvatting De hersenen hebben verschillende gebieden die elk zijn opgebouwd uit miljarden zenuwcellen, ook wel neuronen genoemd. De zenuwcellen sturen in hoge snelheid signalen door van de ene naar de andere zenuwcel. Daarmee vormen de hersenen een groot netwerk van zenuwcellen die met elkaar in verbinding staan. In de hersenen zijn bepaalde gebieden met een […]

Intelligentietesten, de IQ test en het Flynn-effect – Intelligentie en leren Deel 6

Samenvatting Herhaal samenvattend het antwoord op de leerdoelen  De samenvatting van de uitlegtekst zou een antwoord op de leerdoelen moeten zijn. Deze video ging over IQ testen en het Flynn-effect. In het onderwijs wordt gebruik gemaakt van intelligentietesten om iets te weten te komen over het cognitieve vermogen van leerlingen dit kan nodig zijn wanneer […]

Triarchische model van succesvolle intelligentie van Sternberg – Intelligentie en leren Deel 5

Samenvatting Deze video ging over het triarchisch model van succesvolle intelligentie. Sternberg onderscheidt in zijn triarchisch model van succesvolle intelligentie drie denkvaardigheden: Analytisch, praktisch en creatief. Volgens Sternberg is succesvolle intelligentie het optimaal ontwikkelen van alle drie de denkvaardigheden. Dit leidt vervolgens tot persoonlijk en professioneel succes. Het niet bewezen is dat de denkvaardigheden onafhankelijke […]

Meervoudige intelligentietheorie van Gardner & Hatch – Intelligentie en leren Deel 4

Samenvatting Deze video ging over de meervoudige inteligentiegheorie van Gardner. De meervoudige intelligentietheorie ziet intelligentie als een meervoudig construct. Er worden acht verschillende intelligenties onderscheiden: logisch-mathematische, verbaal-linguïstische, muzikaal-ritmische, ruimtelijke, lichamelijk-kinesthetische, interpersoonlijke, intrapersoonlijke en de naturalistische intelligentie. Er is geen wetenschappelijke grond voor de aparte voorspellende waarden van deze acht intelligenties. Wanneer er door middel van […]