Intelligentietesten, de IQ test en het Flynn-effect

Auteur: Basten Berg
Redacteur: Gezocht
Gepubliceerd: 30 augustus 2024
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.

Inhoudsopgave

  1. IQ Test en Intelligentie hoe werkt dat?
  2. De Ontwikkeling en Geschiedenis van de IQ-test
  3. Hoe werkt een IQ-test?
  4. Wat is een gemiddeld IQ?
  5. Wat is een hoog IQ?
  6. Waar staat IQ-schaal voor?
  7. Waar staat IQ-schaal voor?
  8. Wat is het Flynn-effect?
  9. Wat is belang van Context bij IQ Testen?

Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in Intelligentietesten de zogenaamde IQ test.

Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden. Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.

1. IQ Test en Intelligentie hoe werkt dat?

Intelligentie wordt vaak gemeten met een intelligentietest, een methode die specifiek is ontwikkeld om het cognitieve vermogen van een individu te kwantificeren. Psychologen verwijzen naar de gemeten vorm van intelligentie meestal als ‘general intelligence‘ of G. In het onderwijs wordt gebruik gemaakt van intelligentietesten om inzicht te krijgen in het leervermogen van leerlingen, vooral wanneer het leerproces stagneert. In dergelijke gevallen kunnen de resultaten van een intelligentietest helpen bij de diagnose van problemen en het bepalen van passende interventies. In dit artikel ga ik dieper in op het begrijpen van deze testen en wat ze daadwerkelijk meten zodat je de resultaten beter kunt gebruiken bij het begeleiden van leerlingen. In een het artikel over Intelligentie, IQ en EQ ga ik dieper in op het begrip intelligentie zelf.

‘Deze video is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar ‘https://eenmeesterinleren.nl/naam_artikel’

2. De Ontwikkeling en Geschiedenis van de IQ-test

De oorsprong van de IQ-test ligt bij de Fransman Alfred Binet, die in de vroege 20e eeuw de eerste intelligentietest ontwikkelde in opdracht van de Franse overheid. Binet’s doel was om in een vroeg stadium te identificeren welke leerlingen extra hulp nodig hadden, om zo schooluitval te voorkomen. De testjes die hij ontwikkelde, richtten zich niet op schoolsucces, maar op het vermogen van kinderen om goed te kunnen presteren op school. Hiermee wilde hij de kansgelijkheid tussen kinderen vergroten. De term IQ, wat staat voor intelligentiequotiënt, werd geïntroduceerd om de resultaten van deze tests te kwantificeren. Oorspronkelijk werd een IQ-score berekend door de mentale leeftijd van een kind te vergelijken met de werkelijke leeftijd, volgens de formule: intelligentiequotiënt = (mentale leeftijd / werkelijke leeftijd) x 100. Bijvoorbeeld, een kind met een mentale leeftijd van 9 jaar en een werkelijke leeftijd van 12 jaar zou een IQ hebben van 9/12 x 100 = 75.

De meest gebruikte intelligentietest in Nederland is de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC). Deze test is specifiek ontworpen voor kinderen en mag alleen worden afgenomen door iemand die daarvoor is opgeleid, meestal een orthopedagoog. Het IQ van een leerling wordt hierbij uitgedrukt als een getal dat aangeeft hoe ver deze leerling afwijkt van de gemiddelde score van 100 punten. Deze scores worden doorgaans weergegeven in een normaalverdeling, waarbij ongeveer 68% van de leerlingen rond het gemiddelde van 100 scoort.

3. Hoe werkt een IQ-test?

Een IQ-test bestaat uit verschillende subtests die elk een ander aspect van cognitief functioneren meten, zoals verbaal begrip, ruimtelijk inzicht, en logisch redeneren. De WISC, bijvoorbeeld, omvat zowel verbale als non-verbale onderdelen, waarmee een gedetailleerd profiel van de cognitieve sterktes en zwaktes van een leerling kan worden opgesteld. De testresultaten bieden leraren en andere onderwijsprofessionals waardevolle inzichten, die helpen bij het ontwikkelen van gepersonaliseerde leerstrategieën.

Het is belangrijk om te benadrukken dat een IQ-test slechts een momentopname is van bepaalde cognitieve vaardigheden. Intelligentie is een complex en veelzijdig concept dat niet volledig kan worden gevangen in één enkele score. Daarom moeten de resultaten van een IQ-test altijd in samenhang met andere factoren worden bekeken, zoals leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling, en omgevingsfactoren.

4. Wat is een gemiddeld IQ?

‘Deze afbeelding is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/intelligentietesten-de-iq-test-en-het-flynn-effect/

Een gemiddeld IQ wordt gedefinieerd als een score van ongeveer 100, wat ook het middelpunt van de IQ-schaal is. Deze score betekent dat een individu ongeveer even goed presteert als de meerderheid van de mensen van dezelfde leeftijd. Ongeveer 68% van de bevolking heeft een IQ dat tussen 85 en 115 ligt, wat wordt beschouwd als het normale bereik. Het hebben van een gemiddeld IQ betekent dat een persoon in staat is om zich goed aan te passen aan de eisen van het dagelijks leven en gemiddeld presteert op school en werk.

5. Wat is een normaal IQ?

Een normaal IQ bevindt zich binnen het bereik van 85 tot 115, wat ook wel de ‘normale’ variantie rond het gemiddelde wordt genoemd. Mensen met een normaal IQ hebben doorgaans geen bijzondere uitdagingen in het dagelijks leven en kunnen meestal succesvol functioneren in de meeste academische en professionele omgevingen. Dit bereik beslaat het grootste deel van de bevolking.

6. Wat is een hoog IQ?

Een hoog IQ wordt meestal gedefinieerd als een score boven de 130. Personen met een hoog IQ worden vaak als hoogbegaafd beschouwd en hebben de neiging om uit te blinken in academische of professionele omgevingen. Ze kunnen echter ook uitdagingen tegenkomen, zoals verveling of een gebrek aan uitdaging in standaard onderwijsinstellingen. Dit is de reden dat veel mensen met een hoog IQ niet slagen in het onderwijs stelsel en soms zelfs geen plek vinden in de maatschappij. Het identificeren van een hoog IQ kan helpen bij het aanbieden van verrijkingsprogramma’s of andere vormen van geavanceerd onderwijs.

7. Waar staat IQ-schaal voor?

IQ staat voor “intelligentiequotiënt,” een term die de verhouding tussen de mentale leeftijd en de werkelijke leeftijd van een persoon beschrijft. Het concept werd voor het eerst geïntroduceerd door Alfred Binet en heeft sindsdien een centrale rol gespeeld in de manier waarop we denken over en meten van intelligentie

De IQ-schaal is een gestandaardiseerde schaal die wordt gebruikt om de scores van een IQ-test te interpreteren. Deze schaal verdeelt de scores in verschillende categorieën, zoals zwakbegaafd (IQ 70-85), gemiddeld (IQ 85-115), en hoogbegaafd (IQ boven de 130). De verdeling volgt een normaalverdeling, waarbij de meeste mensen rond het gemiddelde van 100 scoren.

8. Wat is het Flynn-effect?

Interessant is dat de gemiddelde IQ-scores sinds de introductie van intelligentietests geleidelijk zijn gestegen, een fenomeen dat bekend staat als het Flynn-effect. Dit effect suggereert dat mensen in de loop der tijd steeds slimmer lijken te worden, wat mogelijk wordt veroorzaakt door factoren zoals verbeterde voeding, gezondheidszorg, en onderwijs. Om het gemiddelde IQ op 100 te houden, worden IQ-tests periodiek geherkalibreerd en iets moeilijker gemaakt.

Flynn effect - eenmeesterinleren.nl
‘Deze afbeelding is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/intelligentietesten-de-iq-test-en-het-flynn-effect/

9. Wat is belang van Context bij IQ Testen?

Het kwantificeren van intelligentie door middel van een IQ-test is slechts één manier om het cognitieve vermogen van leerlingen te begrijpen. Hoewel IQ-tests waardevolle informatie kunnen bieden, is het belangrijk om deze scores in een bredere context te plaatsen. Voor het effectief ondersteunen van leerlingen is het wenselijk dat IQ-tests deel uitmaken van een groter diagnostisch onderzoek, waarbij ook andere factoren zoals sociaal-emotionele ontwikkeling en niet-cognitieve vaardigheden in ogenschouw worden genomen.

IQ-tests kunnen nuttig zijn bij het diagnosticeren van leerproblemen of het voorspellen van schoolsucces, maar ze zijn niet het enige instrument dat beschikbaar is. Leraren en andere professionals moeten hun gezonde verstand gebruiken en verder kijken dan de cijfers om een volledig beeld van de leerling te krijgen. Dit helpt bij het maken van weloverwogen beslissingen die het beste zijn voor de individuele behoeften van elke leerling.

Er zijn verschillende intelligentietheorieën die ingaan op de aard van intelligentie. Ik hebben deze opvattingen verder uitgewerkt in de aparte artikelen met de volgende titels:

Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?

“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”

‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!