Ontwerp (of herontwerp) een les volgens de hele taak benadering!
A. Verdiep je in het hele taak model:
- Blog – Hele taak model
- Video – Hele taak model
- Artikel – Hele taak model Fred Jansen
- Blog – 4C/ID model van Merrienboer en Kirschner
- Anders: b.v. AI, google etc.
B. Oefen met de deeltaken:
C. Bekijk het uitgewerkte voorbeeld
Klik op de link en bekijk het voorbeeld
D. Vraag om hulp en/of meer goede voorbeelden
Vraag de trainer/docent
B. Oefenen met de deeltaken
hieronder vindt je de deeltaken 1 t/m 3.
Deeltaak 1: bepaal de bouwstenen in jouw les
In de meeste lessen zijn een aantal bouwstenen te herkennen in de meeste lessen. De bouwstenen zijn: 1 Uitleg, 2 Uitgewerkt voorbeelden, 3 Hele taak en 4 Deeltaken.
Bedenk voor een door jouw uitgevoerde les, hoe de bouwstenen ingevuld waren.
Deeltaak 2: Formuleer een hele taak
Een hele taak is een motiverende opdracht waarbij leerlingen het grootste deel van de leerstof van een les of lessenreeks toepassen in een nieuwe situatie. Om een hele taak te ontwerpen, zijn twee belangrijke elementen nodig: de inhoud en de situatie. Deze elementen vormen de basis van het ontwerpschema. Voor het ontwerpen van een hele taak geeft Fred Jansen vier stappen:
- Stap 1. Formuleer de kern van de leerstof
- Stap 2. Formuleer mogelijke situaties waarvoor deze leerstof nodig is
- Stap 3. Kies een geschikte situatie en herformuleer deze tot een hele taak.
De taak moet aansprekend zijn voor leerlingen en moet de kern van de leerstof dekken. - Stap 4. Authentiek is en de leerstof dekt stel waar nodig de taak bij
Deeltaak 3: Ontwerp hulp op maat
Zodra de hele taak is bepaald, kan de bijbehorende hulp op maat worden ontwikkeld. Alles wat normaal gesproken in de lessen wordt aangeboden, kan dienen als ondersteuning. Daarna wordt vastgesteld welke hulp op welk moment beschikbaar is en welke keuzes leerlingen hierin kunnen maken. Voor het ontwerpen van deze hulp op maat geeft Fred Jansen twee stappen
- Stap 1. Noteer alles wat leerlingen als hulp zouden kunnen gebruiken voor maken van de hele taak. Drie basistypen hulp kunnen worden onderscheiden: uitleg, uitgewerkte voorbeelden en deeltaken.
- Stap 2. Stel vast welke hulp je in welke volgorde wil aanbieden en of alle leerlingen de hulp krijgen of dat ze hieruit mogen kiezen.
C. Bekijk het uitgewerkte voorbeeld
hieronder vindt je het uitgewerkte voorbeeld van deze les.