Ontwerp (of herontwerp) een les volgens de hele taak benadering!

A. Verdiep je in het hele taak model:

B. Oefen met de deeltaken:

  1. Bepaal de bouwstenen in jouw les
  2. Formuleer een hele taak
  3. Ontwerp hulp op maat

C. Bekijk het uitgewerkte voorbeeld

Klik op de link en bekijk het voorbeeld

D. Vraag om hulp en/of meer goede voorbeelden

Vraag de trainer/docent


B. Oefenen met de deeltaken

hieronder vindt je de deeltaken 1 t/m 3.

Deeltaak 1: bepaal de bouwstenen in jouw les

In de meeste lessen zijn een aantal bouwstenen te herkennen in de meeste lessen. De bouwstenen zijn: 1 Uitleg, 2 Uitgewerkt voorbeelden, 3 Hele taak en 4 Deeltaken.
Bedenk voor een door jouw uitgevoerde les, hoe de bouwstenen ingevuld waren.

Deeltaak 2: Formuleer een hele taak

Een hele taak is een motiverende opdracht waarbij leerlingen het grootste deel van de leerstof van een les of lessenreeks toepassen in een nieuwe situatie. Om een hele taak te ontwerpen, zijn twee belangrijke elementen nodig: de inhoud en de situatie. Deze elementen vormen de basis van het ontwerpschema. Voor het ontwerpen van een hele taak geeft Fred Jansen vier stappen:

  • Stap 1. Formuleer de kern van de leerstof
  • Stap 2. Formuleer mogelijke situaties waarvoor deze leerstof nodig is
  • Stap 3. Kies een geschikte situatie en herformuleer deze tot een hele taak.
    De taak moet aansprekend zijn voor leerlingen en moet de kern van de leerstof dekken.
  • Stap 4. Authentiek is en de leerstof dekt stel waar nodig de taak bij

Deeltaak 3: Ontwerp hulp op maat

Zodra de hele taak is bepaald, kan de bijbehorende hulp op maat worden ontwikkeld. Alles wat normaal gesproken in de lessen wordt aangeboden, kan dienen als ondersteuning. Daarna wordt vastgesteld welke hulp op welk moment beschikbaar is en welke keuzes leerlingen hierin kunnen maken. Voor het ontwerpen van deze hulp op maat geeft Fred Jansen twee stappen 

  • Stap 1. Noteer alles wat leerlingen als hulp zouden kunnen gebruiken voor maken van de hele taak. Drie basistypen hulp kunnen worden onderscheiden: uitleg, uitgewerkte voorbeelden en deeltaken.
  • Stap 2. Stel vast welke hulp je in welke volgorde wil aanbieden en of alle leerlingen de hulp krijgen of dat ze hieruit mogen kiezen.


C. Bekijk het uitgewerkte voorbeeld

hieronder vindt je het uitgewerkte voorbeeld van deze les.