Het Flipped Mastery Model: ‘Blooms dromen komen uit! Het leereffect van 1-op -1 begeleiding voor elke leerlingen

Auteur: Basten Berg en Anna Hoogenkamp
Gepubliceerd: 20 november
Redacteur: Gezocht
‘Wil je dit artikel redigeren? Dat kan! Heb je een foutje gevonden of mis je informatie? Stuur dan een mail naar bastenberg@eenmeesterinleren.nl en help zo mee om het onderwijs te verbeteren.

Inhoudsopgave

  1. Wat is het Flipped mastery-model
  2. Waarop is het flipped mastery model gebaseerd?
  3. Hoe werkt het Flipped-mastery model?
  4. Hoe ziet het flipped mastery model er uit in de onderwijspraktijk?
  5. Waar moet je rekening mee houden bij de implementatie van flipped mastery?
  6. Wat zeggen Bergman en sams over het Flipped mastery-model in de onderwijspraktijk?

Welkom op het platform eenmeesterinleren.nl. Een plek voor leraren, andere onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in het Flipped Mastery Model van Bergman en Sams.

Aan het einde van dit artikel weet je wat het flipped mastery model inhoudt, begrijp je hoe dit leidt tot effectiever te leren en hoe je het model zelf kunt toepassen in de onderwijspraktijk.

Vanuit mijn achtergrond als leraar biologie, onderwijskundige en lerarenopleider schrijf ik artikelen en maak ik video’s om fundamentele theorieën over onderwijs, leren en lesgeven begrijpelijk aan te bieden. Op de community voor leraren vind je een overzicht van alle uitgewerkte theorieën, geordend per thema en een groep collega’s om samen mee te leren.

1. Wat is het Flipped mastery-model

Bergman en Sams ontwikkelden het flipped mastery-model op basis van hun flipping the classroom model en het mastery learning model van Bloom uit 1968. Binnen Flipped mastery zorgt de flipped classroom voor de tijd die nodig is voor individuele begeleiding van de leerling waardoor alle denkbare vormen van differentiatie kunnen worden toegepast. 

flipped-mastery model-flipping the classroom model- jonathan bergmann and aaron sams-De onderwijsblend-‎Modellen-Eenmeesterinleren.nl-
‘Deze afbeelding is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/flipped-mastery-model/

 Ik leg in dit artikel heel eerst kort deze twee onderliggende modellen uit. Daarna leg ik het flipped mastery model uit en krijg je een aantal handvatten zodat je zelf met het flipped mastery model aan de slag kunt.

‘Deze video is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/flipped-mastery-model/

2. Waarop is het flipped mastery model gebaseerd?

Bergman en Sams ontwikkelden het flipped mastery-model op basis van hun flipping the classroom model en het mastery learning model van Bloom uit 1968. Bijde modellen zijn uitgelegd en geilustreerd in de alinea’s hieronder.

Het flipping the classroom model

Een flipped classroom draait de traditionele manier van lesgeven om. Traditioneel krijgen leerlingen de theorie in de klas en oefenen ze dit dit thuis in de vorm van huiswerk. Bij een flipped classroom behandelen leerlingen de theorie vooraf thuis, door videolessen of podcasts en komen ze in de klas om de theorie te oefenen en te verdiepen. 

Blended Leren-flipping the classroom-jouw flipped klaslokaal-Jonatan (john) Bergman en Aaron Sam-‎Modellen-Eenmeesterinleren.nl
‘Deze afbeelding is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/flipping-the-clasroom/

Deze theorie vindt aansluiting bij de taxonomie van Bloom die ervan uit gaat dat de lagere orde doelen ook zelfstandig voorafgaand aan de les gedaan kunnen worden. Tijdens de les gaat om verwerking en de interactie met de docent. 

Taxonomie van Benjamin Bloom-herziene taxonomie-cognitieve domein- Leerdoelen en Taxonomieën
‘Deze afbeelding is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/taxonomie-van-benjamin-bloom/

Blooms mastery learning model

Blooms-Mastering-Learning-Model-Adapted-from-Bloom-1968-and-Guskey-1997-Blended leren-modellen
Afbeelding: Blooms mastery learning model 1968
Bron: researchgate.net

Het idee van Blooms mastery learning is dat alle leerlingen de leerdoelen behalen op een niveau alsof zij één op één begeleiding gehad zouden hebben. In de afbeelding zie je het verschil in rendement tussen een conventioneel onderwijs, mastery learning en een 1 op 1 begeleidingsomgeving.

Blooms-Mastering-Learning-grafiek-Blended leren-modellen
Afbeelding: Blooms Mastery learningcurve
Bron: https://flr.flglobal.org/bloomsmastery/

Bloom wilde dat onderzoekers en docenten de voorwaarden van onderwijs en leren zo inrichten dat de grote meerderheid (meer dan 90%) van de leerlingen die groepsonderwijs kregen in staat waren om prestatieniveaus te bereiken die normaal gesproken alleen bij 1 op 1 begeleiding bereikt worden.

Bloom noemde dit mastery leaning. Het uitgangspunt hierbij is, dat alle leerlingen een bepaald niveau van beheersing bereiken voor elk concept van de lesstof voor ze verder kunnen. Haalt een leerling dat niveau niet, dan krijgt de leerling extra, aanvullende of remediërende ondersteuning. Deze ondersteuning gaat door tot de leerling het gewenste niveau berijkt heeft. Daarna gaat de leerling pas door met het volgende concept.

Mastery learning is, ondanks veel positieve resultaten, nooit echt groot geworden. Leraren gaven terug dat ze te veel en te vaak hetzelfde uit moesten leggen en te veel verschillende (formatieve)toetsen moesten maken. Ook vonden docenten vonden het moeilijk om tegelijkertijd met verschillende onderwerpen bezig te zijn. Deze moeilijkheden worden in het Flipped-Mastery Model grotendeels overwonnen door ICT in te zetten.

3. Hoe werkt het Flipped-mastery model?

flipped-mastery model-flipping the classroom model- jonathan bergmann and aaron sams-De onderwijsblend-‎Modellen-Eenmeesterinleren.nl-
‘Deze afbeelding is gewoon vrij te gebruiken! Link wel even naar https://eenmeesterinleren.nl/flipped-mastery-model/

Zoals eerder benoemd bouwt het flipped-mastery model voort op het flipping the classroom model en het mastery learning model met als doel om beter te kunnen differentiëren. In het flipped-mastery model zorgt de flipped classroom voor de tijd die nodig is voor individuele begeleiding van de leerling waardoor alle denkbare vormen van differentiatie kunnen worden toegepast. 

Zoals je in de afbeelding kunt zien bekijken de leerlingen voorafgaand aan de fysieke les instructievideo’s. In de fysieke les wordt actief geleerd door middel van verwerkingsactiviteiten. Hierbij is ondersteuning van de docent aanwezig. Door de mastery check, in de vorm van een formatieve toets, wordt gekeken of het gewenste beheersingsniveau behaald is. Als dit het geval is wordt doorgegaan naar het volgende concept of van de stof. 

Het nieuwe concepten begint ook weer met een aantal instructie video’s. Behaalt een leerling de formatieve toets van de mastery check niet dan krijgt de leerling aanvullende instructie, oefeningen en begeleiding en probeert de leerling de mastery check opnieuw, tot het gewenste beheersingsniveau behaald is. Wanneer het beheersingsniveau van een cluster van concepten behaald is volgt een summatieve toets. 

Een cluster concepten kan van alles zijn maar denk bijvoorbeeld aan een hoofdstuk uit het boek of een bepaald onderwerp. leerlingen die de summatieve toets behalen gaan aan de slag met aanvullend verdiepende activiteiten of gaan door met het volgende cluster. 

Voor meer informatie over het onderscheid tussen formatieve- en summatieve toetsen heb ik ook een artikel gepubliceerd.

4. Hoe ziet het flipped mastery model er uit in de onderwijspraktijk?

Instructievideo’s voorkomen dat je als leraar keer op keer hetzelfde moet uitleggen. Leerlingen kunnen een specifieke video krijgen op het moment dat zij eraan toe zijn en zo vaak raadplegen als nodig is. Daarmee heeft de leraar zijn handen vrij om leerlingen, die extra aandacht nodig hebben, te ondersteunen.

Ook voor (formatief) toetsen kan ICT goed ingezet worden. Je kunt vanuit een database van vragen verschillende leerlingen op verschillende momenten een andere (formatieve) toets geven, volledig gerandomiseerd, gecorrigeerd en geadministreerd door een computer. 

Je geeft dus veel uit handen. Wat blijft en zelfs belangrijker wordt is dat je als leraar boven de stof moet staan. Je bent minder bezig met het geven van instructies of het geven van opdrachten en meer aan het inspelen op de onderwijsbehoefte van de leerling. 

5. Waar moet je rekening mee houden bij de implementatie van flipped mastery?

Voor de implementatie van het flipped Mastery Model zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden.

  • Ontwikkel naast een flipped classroom ook een goed assessment systeem. Zonder assesments weet je niet of leerlingen een bepaalt niveau behaald hebben. Je weet dus ook niet of leerlingen herhaling nodig hebben of door moeten met het volgende onderwerp. Bekijk ook de artikelen over het toetsproces.
  • Richt het formatieve deel efficiënt in. Dit is een investering in tijd die later veel tijd oplevert is daarom de moeite waard. 
  • Creeër constructive alignment in je onderwijs. De samenhang met de doelen van je instructievideo’s, verwerkingsactiviteiten, formatieve toetsen en summatieve toetsen is van enorm belang. Wanneer dit geheel niet goed op elkaar aansluit draait het model in de soep.  Dit is bij traditioneel onderwijs ook zo maar wordt in een flipped mastery model snel zichtbaar omdat leerlingen direct in het model blijven hangen. Ze komen bijvoorbeeld niet voorbij een bepaalde toets of kunnen een verwerkingsopdracht niet uitvoeren op basis van de instructievideo. Bekijk ook het artikel over constructive alignment.
  • Overschat je leerlingen niet. Oefen de leerlingen in het werken met het model. Laat zien hoe ze verwacht worden om te werken in het model. Leg uit hoe ze de video’s moeten kijken. Het kijken van een instructie is wat anders als een film, instagram real of vlog van een gamer. Het is raadzaam voor de leerlingen om prikkels te verminderen en een rustige omgeving te creëren wanneer ze thuis gaan kijken. Het helpt bijvoorbeeld om de leerlingen uit elke video een kritische vraag te laten meenemen om te stellen op school. Ook het werken aan de opdrachten in de les en formatieve toetsing behoeven toelichting en oefening.
  • Onderschat je leerlingen niet. Leerlingen hebben vaak meer een oh ja reactie op het model dus stel gerust hoge verwachtingen. Ze zijn blij dat wij ook eindelijk begrepen hebben hoe zij dagelijks te werk gaan. 
  • Pas de inrichting van het lokaal aan. De inrichting is anders omdat de plenaire vorm van onderwijs niet veel meer voorkomt. Een cirkel of groepsopstelling is vaak geschikter. 
  • Ondersteun metacognitieve vaardigheden. Niet alles gebeurt meer op school. Er zijn meer mogelijkheden om bijvoorbeeld tijd zelf in te delen of keuzes te maken. Dit biedt enorme mogelijkheden in de ontwikkeling van deze vaardigheden. Deze ontwikkeling is gebaat bij ondersteuning. Bekijk ook het artikel over metacognitie.
  • Neem de tijd voor het herontwerp. Houd er rekening mee dat de tijdsinvestering vooraf is soms groter en soms kleiner dan je vooraf inschat. Je maakt nu ook al instructies, geeft opdrachten en oefentoetsen. Deze kunnen ook ingezet worden in een Flipped-Mastery Model. Tegelijkertijd  is een illusie dat alles één op één gebruikt kan worden. Een overstap vraagt tijd om een goed systeem te maken, te evalueren en bij te stellen. Laat je niet ontmoedigen en her ontwep je onderwijspractijk stap voor stap. Bekijk de het artikel over flipping the classroom.

Wil je meer weten over de implementatie van het flipped mastery-model of meer lezen over flipping the classroom in het algemeen, dan verwijs ik je naar de originele publicatie Flip your classroom.
Bron: Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education.

6. Wat zeggen Bergman en sams over het Flipped mastery-model in de onderwijspraktijk?

Bergman en Sams zeggen het volgende vanuit hun ervaring met het model ten opzichte van een meer traditionele manier van onderwijzen. “Het flipped mastery-model is een praktische manier om onderwijs te personaliseren en te differentiëren, daarbij leren leerlingen in het model ook meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. Flipped mastery geeft leerlingen directe feedback. Hierbij komt leren centraal te staan. Ook vermindert het nakijkwerk van de docent. Overigens hoeven leerlingen echt niet alleen via instructievideo’s leerstof tot zich te nemen. Het kunnen ook totaal andere bronnen zijn. Net zomin zijn toetsen altijd toetsen in de traditionele zin van het woord. Een leerling kan zijn niveau van beheersing ook aantonen in een gesprek, door een presentatie te geven, zelf een video te maken of vul maar in. Het flipped Mastery Model leert leerlingen de waarde van leren inzien in plaats van “het spel van school” mee te spelen. Het vraagt van docenten om zich weer bezig te houden met het ondersteunen van de leerlingen in plaats van eindeloos instructie geven of toetsen nakijken. Het leren zelf krijgt hierdoor weer de ruimte die het verdient.”

Samenvatting

Bergman en Sams baseerde het flipped mastery-model op het mastery learning model van Bloom en  hun eigen flipping the classroom model. Het uitgangspunt van mastery learning is dat alle leerlingen een bepaald niveau van beheersing bereiken over een concept van de lesstof voor ze verder kunnen. Halen ze dat niveau niet, dan krijgt de leerling extra, aanvullende of remediërende ondersteuning. Deze ondersteuning gaat door tot ze het gewenste niveau halen en naar het volgende concept door kunnen. 

Het flipped mastery-model geeft hier een invulling aan door middel van: een flipped classroom met instructievideo’s en actieve verwerkingsopdrachten aangevuld met formatieve toetsen en extra ondersteunings en verdiepingsmateriaal dat geschikt is voor leerlingen die de toetsen wel of niet halen.  Voor de implementatie van het flipped Mastery Model zijn een aantal zaken waar je naast je flipped classroom rekening mee kunt houden. 

  • Ontwikkel een assessment systeem
  • Richt het formatieve deel efficiënt in. 
  • Creeër constructive alignment 
  • Oefen de leerlingen in het werken met het model. 
  • Onderschat je leerlingen niet.
  • Pas de inrichting van het lokaal aan. 
  • Ondersteun metacognitieve vaardigheden.
  • Neem de tijd voor het herontwerp

Een aantal voordelen van het model zijn. Meer gepersonaliseerd en gedifferentieerd onderwijs. Een hogere verantwoordelijkheid voor leren bij de leerlingen en meer directe feedback waarbij leren meer centraal komt te staan. En last but not least minder nakijkwerk

Er zijn meerdere modellen die ondersteunen bij de onderwijsblend. Het TPACK model helpt bij het maken van keuzes over hoe ict ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen. In het volgende artikel worden de onderdelen van het TPACK model uitgelegd.  Klik op de link om ook het artikel over het TPACK model te lezen.

Op zoek naar praktische kennis over onderwijs en
een betrokken groep collega’s om samen mee te leren?

“Al je vragen over onderwijs, leren en lesgeven snel en op een pek beantwoord door
collega’s en andere experts”

‘Heb je vanuit je expertise of ervaring aanvullingen of kritiek op het artikel? Deze input is altijd welkom! Stuur dan een mail naar support@eenmeesterinleren.nl, zodat we informatie toe kunnen voegen of de fout kunnen herstellen!